En summa på 25 miljarder hade varit vettigare, anser Inge Heydorn från investmentbanken GP Bullhound.
– Jag tror att han överbetalade. Inte för att det var viktigt för honom, utan mer för att det inte fanns någon annan väg ut som skulle bli billigare. Om det hela skulle gå till rättegång skulle det kosta massor med pengar att komma ur affären, så jag tror inte att det fanns så mycket alternativ, säger Inge Heydorn.
Det var i april som Musk gick ut med att han var beredd att köpa Twitter för 44 miljarder dollar. Några månader senare, i juli, vände han och sade att han i stället ville avbryta affären för att han var orolig över mängden fejkkonton på plattformen.
Twitter ville då tvinga Musk att genomföra köpet och stämde Teslagrundaren. Det skulle ha blivit en rättegång i november om Musk inte hade genomfört köpet.
– Jag tror också att han är helt övertygad om att han kommer lyckas bygga en så kallad "super-app" av Twitter, fortsätter Inge Heydorn.
Segare för tech
Om summan är rimlig eller inte beror på vilket perspektiv man ser det ifrån, anser Johan Nilke, som är teknikförvaltare på Lannebo fonder.
Det går trögare för techbolagen nu. Konkurrenten Meta, ägare av Facebook och Instagram, redovisade ett betydligt sämre resultat för det tredje kvartalet i år. Något som delvis förklaras av att annonsmarknaden minskar till följd av det ekonomiska läget.
– Annonser är också Twitters intäkter och den marknaden verkar ju ha det lite tufft nu om vi ser på Meta, säger Johan Nilke.
– Sedan tyckte man inte heller det var rimligt när Facebook köpte Instagram för tio år sedan för totalt en miljard dollar, men i dag står Instagram för 50 procent av Metas intäkter. Så det var ett ganska bra köp, fortsätter han.
Handlar inte bara om pengar
Frågan är däremot om Twitteraffären egentligen enbart handlar om pengar för Musk.
– Ja, och nej, tror jag. I går gick han ut med sitt manifest där han skrev om att det mer handlade om att han vill bygga en motvikt mot traditionell media som han tycker driver vänster-höger-splittringen i samhället och att han vill skapa en användardriven plattform. Sedan vill han också driva intäkter via bättre riktad annonsering, säger Johan Nilke.
Tidigare har Musk uttryck att Twitter inte bör vara beroende av annonser, men nu har han gått ut till annonsörer om att Twitter ska vara "den mest respekterade reklamplattformen i världen".
– Sedan har han också drivit upp värdet på Tesla med hjälp av Twitter, när han har varit kontroversiell och kunnat skriva vad han vill. Nu finns det också en möjlighet för honom att fortsätta med det. Hela grejen är att han ska kunna ta kontrollen helt och driva Twitter hur han vill, säger Johan Nilke.