Axfood redovisar en vinst före skatt på 749 miljoner kronor för andra kvartalet 2022. Det kan jämföras med vinsten på 574 miljoner kronor motsvarande period 2021.
Analytiker hade i genomsnitt förväntat sig en vinst på 746 miljoner kronor enligt Bloombergs sammanställning.
– Vi förlorade väldigt mycket pengar på gränshandeln under pandemiåret. Det gör vi inte längre och är tillbaka på svarta siffror, säger Klas Balkow.
Ännu dyrare mat att vänta
Vi är i en väldigt turbulent tid, säger vd:n. Stort fokus ligger självklart på de stigande matpriserna som pressas uppåt av höga transportkostnader bland annat.
– Vi ser dramatiska ökningar just nu från våra leverantörer och det har inte fullt ut, i vårt fall, reflekterats i butiksledet än.
Och kostnadstrycket från leverantörerna är fortfarande högt, säger Balkow. Axfoods marginaler är lite lägre detta kvartal och störningarna i leveranskedjorna ger även ökade lagerkostnader.
– Tyvärr får jag nog säga att jag förväntar mig att vi fortsättningsvis, i ett kort perspektiv, kommer att se en fortsatt matprisinflation, säger Balkow.
Post-pandemieffekter lyfter
Vad gäller kvartalets resultat så beror det också mycket på post-pandemieffekter, fortsätter han.
När gränsen mellan Norge och Sverige stängdes under pandemin höll Axfood butikerna längs gränsen öppna, vilka då blödde pengar.
– Vi ser en väldigt stark återgång i gränshandeln i vårt fall, väldigt fin utveckling i café och restaurang.
Axfoods så kallade Willys-segment, med Willys-butiker och gränshandeln, växte med 13 procent under kvartalet – jämfört med marknaden som växer med 5 procent, säger vd:n.
När restriktionerna släppte har även Snabbgross, vars kunder är restauranger och caféer, gått bättre.
– Under pandemin handlade vi mer i dagligvaruhandeln och mindre på café restaurang, nu ser vi ju lite av en tvärt om-effekt.
Lågpris och kampanjvaror är hett
När hushållen nu får strama åt matbudgeten kan lågprishandeln få sig ett lyft.
– Inflationen påverkar också till viss del konsumtionsmönster. Man handlar lite mer på kampanj just nu, vi ser tendenser på lite mer lågprishandel, säger Balkow.
Denna vändning har man inte sett den fulla effekten av än, säger vd:n.
– Lågpris kommer nog bli allt viktigare, det är väl vår spaning.
Risk att vi tappar klimattänket
En negativ effekt av de skyhöga matpriserna kan vara att konsumenten tappar intresse för hållbarhetsmärkta varor, enligt Balkow.
– Det är viktigt att vi har alla har ögonen på att vi inte tappar tempot i det här, säger han och fortsätter:
– Det här är viktigt. Det räcker ju med att titta på omvärlden och torkan vi ser i Portugal och Italien just nu.
Axfood arbetar bland annat med kampanjer och aktiviteter för att få ut hållbarhetsmärkta varor och med frågan om matsvinn, säger vd:n. Men för att få en strukturell förändring har man också lagt fram ett förslag om sänkt moms på hållbar mat till politiken.