Axfood, som bland annat har butikskedjorna Willys och Hemköp, visar på ett bättre resultat än väntat och tar fler marknadsandelar.
– Vi är ju i en miljö där pris och prisvärde är allt viktigare för våra kunder vilket syns i rapporten, säger vd:n Klas Balkow.
Han spår att det kommer vara fortsatt fokus på matpriser framöver, även om inflationen gått ned. Men hur matpriserna utvecklas framöver är svårt att veta, säger han.
– Inflationstakten har ju mattats av markant, men priset på livsmedel styrs av så många delar. Den svaga svenska kronan till exempel, livsmedel är en stor del av det som importeras till Sverige. Vi har dessutom klimatförändringar, det är bara att titta på torkan, inte bara här, utan också i Europa. Sämre utbud ger högre priser. Så det är många delar som påverkar livsmedelspriserna, och det finns en stor osäkerhet framöver.
"Konkurrenskraftig marknad"
Under våren kom Konkurrensverket med sin delrapport i en genomlysning av livsmedelsbranschen, som bland annat sa att det är en osund konkurrens. Balkow känner inte igen sig i den bilden, säger han.
– Det är en konkurrenskraftig marknad där ute, det det ser vi på våra siffror där kunder byter kedjor och byter butiker.
En annan slutsats i Konkurrensverkets rapport var att dagligvaruhandeln tagit ut omotiverat höga priser på ägg.
– Vi kan bara prata för oss själva, men det har vi absolut inte gjort. Det syns också i våra rapporter, bruttomarginalen har gått ned, säger Klas Balkow.
Vinst på 878 miljoner
Axfood redovisar en rörelsevinst på 878 miljoner kronor för årets andra kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 789 miljoner kronor motsvarande period föregående år. Koncernen gick plus 17 procent jämfört med totalmarknaden som var upp nio procent under kvartalet.
Omsättningen steg med 12,6 procent till 20 797 miljoner kronor, till stor del förklarat av de kraftiga prisökningarna.
Lönsamheten var ungefär den samma som i fjol, med en marginal på 4,2 procent.