Inom loppet av någon timme släppte såväl Axfood med varumärken som Willys och Hemköp, liksom Ica-gruppen delårssiffror för första kvartalet.
I en bransch som hamnat i allt större fokus under inflationskrisen med kraftigt stigande matpriser syns dock märkbara skillnader.
Axfood levererar ett kraftigt intäktslyft och växer dubbelt så mycket som marknaden. På frågan vilka aktörer man främst tar marknadsandelar ifrån, svarar vd:n Klas Balkow diplomatiskt:
– En av aktörerna har släppt sin rapport i dag och ett tips är att läsa den rapporten. Då ser man skillnaden, säger han till TT.
Willys en vinnare
Framgångsreceptet för Axfood har framförallt varit lågpriskedjan Willys vars omsättning ökade med 24,3 procent – mer än dubbelt så mycket som marknaden. Dessutom redovisar man en klart bättre rörelsemarginal än Axfood som helhet (4,3 procent jämfört med 3,6 procent)
– Vi växer nästan dubbelt så mycket som marknaden i en tid när många hushåll är pressade och inte minst Willys som växer nästan 25 procent. Det är ett kvitto på det arbetet vi gjort år ut och år in där vi kan vara så kostnadseffektiva som möjligt och som nu uppskattas av våra kunder, säger vd:n till TT.
Detta samtidigt som Ica i sin tur uppvisar de lägsta marginalerna sedan finanskrisen, uppger vd:n Nina Jönsson.
– I den här tuffa situationen väljer kunderna dels att handla mindre, dels att gå till olika butiker och leta bästa pris, säger hon.
TT: Har Ica-butikerna varit för dyra?
– Vi har gjort väldigt breda satsningar, och sänkt priserna under kvartalet. Vi fokuserar på vardagsmaten. Och vi kommer att fortsätta sänka priser, men läget är väldigt osäkert.
Lägre priser
Oavsett vem som nu är vinnare eller förlorare inom livsmedelsbranschen, känner sig säkert de flesta hushållen som det sistnämnda när man går och plockar ihop sin matkasse. Såväl Ica som Axfood blev för omkring en månad sedan uppkallade till finansministern Elisabeth Svantesson (M) för ett möte kring matpriserna. Mätningar gjorde av sajten Matpriskollen har dock visat att effekten är knappt mätbar sedan dess med snittpriser som sjunkit med futtiga 0,1 procent.
Såväl Ica som Axfood gör dock bedömningen att priserna nu är på väg ned:
– Vi ser att inflationstakten nått sin topp och nu börjat att gå ned. Vi ser också inom vissa kategorier att det sker prissänkningar men det är fortfarande ett högt kostnadstryck även om man börjar att se ljuset i tunneln, säger Klas Balkow.
TT: Vilket tidsperspektiv pratar vi då om?
– Vi kommer att se det redan under senvåren och sommaren. Det som varit nu har varit framförallt inom mejerivaror liksom frukt och grönt.