– Det är marknadsmässiga löner vi sätter. Dessutom är det så att Axfood har gått väldigt bra, och Klas har gjort ett väldigt bra jobb, säger styrelsens ordförande Mia Brunell Livfors till TT vid bolagsstämman på Münchenbryggeriet i Stockholm.
Stämman följer på ett år av rekordhög inflation, och i ett närmare perspektiv på ett par dagars högljudd kritik mot att matjättarnas chefer plockar ut stora bonusar – bland annat till följd av kraftigt höjda matpriser. En del av bonusarna styrs nämligen av intäkterna, vilka har ökat i takt med inflationen utan att försäljningen i antal varor följer med.
"Är ett missförstånd"
I början av onsdagens stämma förklarade Axfoods vd Klas Balkow hur fjolårets turbulenta omvärld skapat stora problem i livsmedelskedjorna – och hur koncernen växte i skuggan av det.
– Jag måste börja med att ödmjukt konstatera att vi har ytterligare ett mycket starkt år bakom oss, sade han till de runt 250 aktieägare som tagit plats i salen.
Koncernen har tagit marknadsandelar och ökat sin nettoomsättning med nästan 27 procent. Att bonusen enbart beror på att matpriserna har höjts är ett missförstånd, enligt Mia Brunell Livfors.
– Omsättningsmålen sätts i relation till marknaden, säger hon.
– Vi har visat att vi har växt dubbelt så snabbt som marknaden, säger Klas Balkow.
Nära maxbonus
Det är många som har reagerat på den höga bonusen, inte minst finansminister Elisabeth Svantesson (M), som efter ett möte med de tre matjättarna kallade deras bonusar för "provocerande".
I tider där löntagare förmås att hålla igen och inte kompenseras för inflationen blir Balkows bonus nästan så hög som den kan bli – 4,7 miljoner kronor, nära 60 procent av grundlönen vilket är maxtaket. Den totala ersättningen är 1,5 miljoner kronor högre än för 2021.
Men utöver en enskild aktieägares reservation för att styrelsen skulle få högre löner, att det "inte är lägligt" i dessa tider, nämndes inte ett ord på stämman om bonusen.
"Förstår att det sticker i ögonen"
Däremot sade Balkow flera gånger att han förstår att många hushåll har det tufft.
– Jag förstår att det sticker i ögonen, jag har respekt för det. Därför är det viktigt att vi gör det vi kan för att erbjuda konsumenterna så bra priser som möjligt. Samtidigt är det så, som Mia (Brunell Livfors) säger, att den är marknadsmässigt satt.
TT: Hade ni kunnat stoppa bonusen med tanke på hur vardagen ser ut för många?
– Det hjälper inte. Jag förstår att man kan ha synpunkter på det men över tid måste man ha marknadsmässiga ersättningar, och vill man ha de bästa får man betala, svarar Mia Brunell Livfors.