Förra säsongen såg branschen ett rejält uppsving när coronapandemin bidrog till ett ökat intresse att semestra i Sverige liksom att vistas ute i naturen.
Den här vintern har det dock varit helt annorlunda. Under perioden oktober–januari har försäljningen backat 19 procent, visar statistik från Snö- och terrängfordonsbranschen.
Vd:n för organisationen, Jan Andersson, beskriver en komplex situation där den allmänna bristen på bland annat halvledare globalt sett nu även slagit mot snöskotrarna.
– Det är väldigt stor efterfrågan på produkter men tillgången begränsas. Många återförsäljare står nu med i princip tomma lager och man har varit väldigt sena med att leverera.
TT: I vilken omfattning påverkar en mild vinter?
– Snön påverkar inte riktigt lika mycket, om det är lite snö vid kusten så tar man sig i stället till fjällvärlden. Det är många entusiaster som har det här mer som en livsstil än en hobby.
Två bieffekter av situationen är att begagnatmarknaden i stället blivit superhet samtidigt som försäljningen bedöms att förskjutas med leveranser senare i år.
– Jag pratade nyligen med en försäljare i norra Sverige. I vanliga fall har han omkring 100 begagnade snöskotrar, nu är det tre, så det är verkligen från hand till mun. Samtidigt levererar man fortfarande dagligen, säger Jan Andersson.