Ett trendbrott märks i Svenskt kvalitetsindex (SKI) undersökning kring kunders syn på de svenska bankerna.
Nu märks en vändning efter att man sett kundnöjdheten stiga ända sedan tillbaka till 2017.
"Vi ser nu att både privat- och företagskunder ger lägre betyg i samband med kontakt med sin bank vid rådgivning eller hantering av mer komplicerade ärenden. Frågeområden som kompetens, tillgänglighet och hjälpen man fick får signifikant lägre betyg i år", säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressmeddelande.
Under en längre tid har nischbanker legat i topp men i tider av ekonomisk osäkerhet är det nu storbankerna som knappar in och fortsätter att minska avståndet till nischbankerna, konstaterar SKI i sin rapport.
I topp återfinns sparbankerna med ett index på 75,1, Handelsbanken (68,5) återfinns högst upp bland de fyra stora medan den allra största indexökningen sker hos Nordea (65,8) såväl bland privat- som företagskunder.
Lägst betyg bland såväl privat- som företagskunder får Swedbank men ingen bank ligger numera under index 60, som enligt SKI är gränsen för godkänt.
"Man kan kanske säga att det är färre toppar och dalar", konstaterar Johan Parmler.