Bankkunder mer nöjda än på länge

Svenska bankkunder har blivit nöjdare under senaste året. Storbanker behåller jumboplaceringarna men tar in på de mer nischade aktörerna.

Storbankerna har fortfarande en del att jobba på för att öka kundnöjdheten, enligt SKI:s vd Johan Parmler, men trenden är positiv och den digitala utvecklingen spelar in, enligt honom. Arkivbild.

Storbankerna har fortfarande en del att jobba på för att öka kundnöjdheten, enligt SKI:s vd Johan Parmler, men trenden är positiv och den digitala utvecklingen spelar in, enligt honom. Arkivbild.

Foto: Isabell Höjman/TT

Ekonomi2021-09-20 06:00

Nöjdheten bland svenska bankkunder fortsätter att stiga. På en skala från 0 till 100 tar branschen nu ett kliv till 68,3 från 66,2 i fjol, enligt Svenskt kvalitetsindex (SKI) årliga undersökning.

– Trenden de senaste åren har varit positiv och nivån i år är faktiskt ganska bra, säger Johan Parmler, vd på SKI.

Digitala framsteg

Generellt är svenska bankkunder nöjda, enligt honom. Att branschen ligger förhållandevis långt fram i digitaliseringen är en faktor som påverkar kundnöjdheten, tror han. Där har pandemin spelat in och också tvingat företagen att ta ytterligare digitala kliv.

– Framför allt har pandemin påverkat kundernas beteenden. Många nya grupper har mer eller mindre forcerats att bli mer digitala och när man tvingats bli det har man upptäckt att det fungerar ganska bra, säger Johan Parmler.

Andra faktorer är att sådant som penningtvättskandaler och exempelvis Nordeas flytt inte längre är i blickfånget.

– Minnet är kort. I stället ser vi att bilden av de stora bankerna, de som varit nere och vänt, ser bättre ut än tidigare, säger Johan Parmler.

Precis som i förra årets undersökning hittar man dock storbankerna Swedbank, Nordea, SEB och Danske bank på jumboplaceringarna men samtliga visar på förbättringar jämfört med 2020. Swedbank hamnar längst ned med ett index på 62,1. Störst indexökning i privatkundsegmentet visar Nordea och Danske Bank.

Yngre nöjdare

– Skämskudden börjar vid 60. Det är en indikation på direkt missnöje. Storbankerna har börjat en resa men är inte färdiga. De rör sig från låga nivåer. Man har mycket kvar att bevisa, säger Johan Parmler.

Handelsbanken med ett index på 70,3 (70,4) behåller placeringen som bäst av storbankerna trots en marginell indexminskning.

Yngre bankkunder är generellt mer nöjda än äldre, enligt SKI:s undersökning.

– Bilden av de större aktörerna är väldigt differentierad. Äldre har en annan definition av bankerna i bagaget, som påverkar nöjdheten. De yngre har en bättre bild av de traditionella bankerna och tycker att de digitala tjänsterna fungerar bra, säger Johan Parmler.

De som får högst betyg i årets undersökning är de som kategoriseras som övriga banker, aktörer som ofta nischat sig på en tjänst, exempelvis enbart sparande, bolån eller privatlån. Förra årets etta Sparbankerna har klivit ned ett par snäpp. Störst indexminskning står Ica-banken för.

Årets undersökning bygger på intervjuer med närmare 16 000 bankkunder, både privatkunder och företagskunder.

Fakta: Kundnöjdhet privatkunder

(Förra årets index inom parentes.)

Övriga banker 76,2 (74,2)

Sparbankerna 75 (76,3)

Länsförsäkringar bank 74,4 (76,0)

Skandia 71,7 (71,6)

Handelsbanken 70,3 (70,4)

Ica-banken 69,6 (74,1)

Branschen 68,8 (67,6)

Danske bank 68,4 (63,9)

SEB 68,3 (66,6)

Nordea 64,4 (60,1)

Swedbank 62,1 (60,8)

SKI:s kundnöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som får betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Källa: Svenskt kvalitetsindex (SKI)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!