Banken kommer nu nämligen bara att släppa in kunder som bokat tid i förväg, rapporterar Dagens industri. Förändringen gäller samtliga 100 kontor i hela landet.
Enligt bankens egen statistik besöker en genomsnittlig SEB-kund ett bankkontor vart sjunde år. Kommunikationschef Frank Hojem uppger att beslutet handlar om att man vill fokusera fysiska möten på rådgivning. De som har enklare ärenden hänvisas därför till telefon- och internettjänsterna.
Pensionärernas riksorganisation (PRO) är kritiskt till beslutet.
– För många äldre är det värdefullt om man kan gå in på banken utan att först boka tid. De bankkunder som inte är digitala kan behöva hjälp med att betala sina räkningar, säger ordförande Christina Tallberg, till Di.
Övergången ska dock, enligt SEB, vara mjuk. Ett pilotprojekt har startat i Skåne och sedan avvecklas successivt drop-in-möjligheten runtom i landet.
Ingen av de övriga storbankerna planerar att stänga sina kontor för spontanbesök, uppger företrädare för Di.