Leksaksjätten Mattel, som bland annat tillverkar Barbiedockorna, ökade försäljningen under tredje kvartalet och höjer prognosen för helåret.
Försäljningen landade på 1,92 miljarder dollar, motsvarande drygt 21 miljarder kronor. Analytiker hade förväntat sig en försäljning 1,84 miljarder dollar under kvartalet.
"Våra resultat gynnades av framgången med Barbie-filmen, som blev ett globalt kulturellt fenomen och markerade en viktig milstolpe för Mattel", sade vd Ynon Kreiz i ett pressmeddelande.
Under en telefonkonferens med analytiker sade Kreiz att filmens biljettförsäljning, de tillhörande leksakerna och produktsamarbeten bidragit till företagets resultat.
Mattel redovisade en nettovinst på 146,3 miljoner dollar, motsvarande 1,6 miljarder kronor för tredje kvartalet. Det är hälften så hög vinst som motsvarande period förra året beroende på en engångspost på 212 miljoner dollar kopplad till skatt på tillgångar i utlandet, enligt bolaget.
Den justerade vinsten per aktie på 1,08 dollar slog dock analytikernas uppskattning på 86 cent.
Företaget förväntar sig att vinsten per aktie på helåret ska landa på mellan 1,15 och 1,25 dollar, jämfört med 1,10 till 1,20 dollar som var den tidigare uppskattningen.
Rörelsevinsten för året förväntas bli mellan 925 och 975 miljoner dollar, jämfört med 900–950 miljoner dollar i tidigare prognoser.
.