Han ser flygbolaget KLM som drivande i den nya ägarkonstellationen bakom SAS. Det är holländarna som bäst kan branschen. Vd, Anko van der Werff, är dessutom själv holländare.
Nu finns inga svenska ägarintressen kvar i SAS. Och KLM-Air France kommer inte ha några nostalgiska eller politiska skäl till att trafikera svenska inrikeslinjer som inte bär sig, tror Jan Ohlsson.
– Allt som är olönsamt kommer att försvinna.
Kan bli prisökning
Glesare trafik på vissa svenska flygplatser kan också försämra konkurrensen och leda till högre biljettpriser. Men det är å andra sidan oklart hur de andra flygbolagen agerar.
Vilka dessa linjer eller orter är, är svårare att veta. Exempelvis Umeå och Luleå till Stockholm bör kunna vara lönsamma, tror Jan Ohlsson. Däremot kan en del mindre flygplatser söder om Stockholm ha svårare att bära sig med trafik till och från huvudstaden, resonerar han.
Och en del svenska flygplatser, vid sidan av Arlanda, kan få mer av direktflyg till exempelvis Amsterdam. Jan Ohlsson pekar på att det fransk-nederländska flygbolaget i dag har rutter mellan Amsterdam och Linköping respektive Växjö.
"Färre direktflyg"
KLM-Air France kan också ha intresse av att använda SAS för matartrafik när nordiska resenärer ska resa vidare ut i världen. Det skulle innebära färre direktflyg ut i världen med SAS.
– KLM vill definitivt ha SAS-passagerarna på sina långdistansflygningar, säger Jan Ohlsson.
Han noterar att danska kommentarer på den nya ägarkonstellationen, från bland annat resebranschen, är aningen beska. De hade kanske hoppats på en tydligare dansk ägarlösning som mer skulle gynna dansk flygtrafik.
– Det kan betyda fördelar för svenskarna, säger Jan Ohlsson.