Swedbank drabbades kvällen till torsdag av ett stort it-haveri. En uppdatering av ett system gick fel och för många kunder såg det plötsligt ut som de hade minus på sina konton.
Bankens kundtjänst och sociala medier översvämmades av oroliga människor som inte kunde handla mat eller betala räkningar. Först ett dygn efter att problemen uppstod uppgav Swedbank att det var löst.
"Grundproblemet är löst och rättat men det finns följdverkningar som kan påverka kunder. Det finns transaktioner som inte är slutförda efter rättningarna. Detta kan göra att kunder ser ett värde som upplevs som felaktigt", skriver banken på måndagen.
Nu står det klart att bedragare passar på att utnyttja situationen kring störningarna genom att ringa upp kunder och utge sig att vara från Swedbank.
"Vi uppmanar våra kunder att aldrig lämna ut kontouppgifter, kortuppgifter, BankID eller annan personlig information till någon som ringer upp. Banken arbetar inte så. Om någon ringer upp och erbjuder hjälp med bankärenden, tacka nej och lägg på", skriver Unni Jerndal, senior rådgivare på Swedbank till TT.
Det förekommer också att Swedbank-kunder blir kontaktade av bedragare via sociala medier. Swedbank uppger att alla kontakter går via bankens egna digitala kanaler, kundcenter eller kontor.
Exakt omfattning på bedrägerierna är enligt Unni Jerndal svårt att uppskatta, mer än att det rör sig om "tydliga signaler".