Priserna på begagnade bensinbilar har ökat med cirka 20 procent, enligt Kvdbils statistik.
Det hänger sannolikt samman med att efterfrågan på bilar har ökat under pandemin.
– Kollektivtrafiken vill ju fortfarande inte att vi åker med dem. Därför har många letat efter en pendlingsbil, säger Daniel Odsberg.
Pandemin har försvårat bilimporten. Det råder dessutom brist på halvledare till datorer, vilket saktar ner leveranserna.
Det borde betyda stigande priser på begagnade bilar. Och mycket riktigt, priserna på begagnade bilar har slagit rekord. Men samtidigt sjunker priserna på elbilar – tvärtom mot vad man skulle tro nu när hela bilmarknaden elektrifieras.
Flera orsaker
Det beror på flera saker, enligt Daniel Odsberg.
Även om elbilar blir allt vanligare på andrahandsmarknaden är volymerna fortfarande låga. Det gör priserna svårbedömda.
Elbilar är oftast dyrare. En tre år gammal Tesla Model S kostar mellan 600 000 och 800 000 kronor – klart mer än en bensinbil.
Samtidigt tänker en del bilkunder att de borde avvakta med att köpa elbil nu när tekniken utvecklas snabbt – kanske kan man köpa en ännu mer prisvärd begagnad bil om ett par år.
Eller en helt ny.
– Några nya elbilar börjar komma ner i till samma prisnivå som konventionella bränslebilar, säger Daniel Odsberg.
Laddstolpar
Många bilköpare väntar på att elbilarnas räckvidd ska öka och laddstolparna bli fler, eller köper en så kallad plug in-hybrid med både bensin- och elmotor.
Elbilar tappar dock inte i värde snabbare än bensin- eller dieselbilar.
– Nej, det är ungefär samma värdetapp som för bensinbilar. Men eftersom elbilen ofta har en högre prislapp kan den tappa mer i kronor räknat.