Nya bilar kan samla in enorma mängder data om passagerare som bilföretagen kan sälja, skriver SvD, och hänvisar till en ny rapport från stiftelsen Mozilla Foundation, som arbetar med etiska frågor på internet.
Bilarna har mikrofoner, sensorer och ihopkopplingar med mobiltelefoner, vilket ger bilföretagen tillgång till uppgifter som enligt Mozilla Foundation är en katastrof för den personliga integriteten.
84 procent av de 25 biltillverkare som studerats har möjlighet att dela data till utomstående. 76 procent kan sälja data och 56 procent kan dela med sig av uppgifterna till myndigheter om det begärs av dem.
Bilföretagen samlar in mer data än vad som behövs, enligt rapporten. Det handlar om känsliga uppgifter som exempelvis hälsa och vikt då passagerare sätter sig i bilen, och om avlyssning av samtal via mikrofoner.
Tesla är värst av bilmärkena, enligt rapporten. Men till exempel Nissan säger sig kunna sälja information om passagerares sexliv och hälsodata, Volkswagen uppgav att de kan samla in förarens röst.
– Det handlar inte längre bara om att sälja bilar för att tjäna pengar, det handlar om att sälja data, och att använda den datan för att tjäna pengar, säger Jen Caltrider på Mozilla Foundation till Politico.