Nya bilar kan samla in enorma mÀngder data om passagerare som bilföretagen kan sÀlja, skriver SvD, och hÀnvisar till en ny rapport frÄn stiftelsen Mozilla Foundation, som arbetar med etiska frÄgor pÄ internet.
Bilarna har mikrofoner, sensorer och ihopkopplingar med mobiltelefoner, vilket ger bilföretagen tillgÄng till uppgifter som enligt Mozilla Foundation Àr en katastrof för den personliga integriteten.
84 procent av de 25 biltillverkare som studerats har möjlighet att dela data till utomstÄende. 76 procent kan sÀlja data och 56 procent kan dela med sig av uppgifterna till myndigheter om det begÀrs av dem.
Bilföretagen samlar in mer data Àn vad som behövs, enligt rapporten. Det handlar om kÀnsliga uppgifter som exempelvis hÀlsa och vikt dÄ passagerare sÀtter sig i bilen, och om avlyssning av samtal via mikrofoner.
Tesla Àr vÀrst av bilmÀrkena, enligt rapporten. Men till exempel Nissan sÀger sig kunna sÀlja information om passagerares sexliv och hÀlsodata, Volkswagen uppgav att de kan samla in förarens röst.
ââDet handlar inte lĂ€ngre bara om att sĂ€lja bilar för att tjĂ€na pengar, det handlar om att sĂ€lja data, och att anvĂ€nda den datan för att tjĂ€na pengar, sĂ€ger Jen Caltrider pĂ„ Mozilla Foundation till Politico.