Bilexporten ökar – skrotbilarna kvar i Sverige

Rekordsvag krona leder till ökad försäljning av begagnade bilar till utlandet. De äldre bilarna blir kvar på hemmaplan vilket kan leda till sämre säkerhet och större utsläpp.

Utbudet av laddbara bilar blir mindre när exporten skjuter i höjden. Arkivbild.

Utbudet av laddbara bilar blir mindre när exporten skjuter i höjden. Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ekonomi2023-10-04 20:09

Handeln med begagnade bilar slår både försäljnings- och prisrekord. Snittpriset under september var 10 procent högre än förra året och det såldes nio procent fler begagnade bilar, enligt statistik från Wayke, Sveriges näst största handelsplats för bilar.

Men det är inte svenskarna som driver försäljningen. De får det allt svårare att ha råd med bilköp när efterfrågan utomlands pressar upp priset, enligt Waykes vd Sofia Forslin.

"Begagnatmarknaden dopas av en väldigt svag krona och räknar vi bort den ökade exporten så ser vi att försäljningen på hemmaplan sjunker", säger hon i ett pressmeddelande.

Exporten är runt 60 procent större i år jämfört med de sju första månaderna förra året, enligt fordonsanalysföretaget Vroom. Majoriteten av bilarna som exporteras är yngre än fyra år och var fjärde är laddbar.

"Utbudet av bättre begagnade laddbara bilar minskar samtidigt som priset ökar. Ingen gynnsam situation för kunder som vill in i den laddbara fordonsvärlden", säger Fredrik Backteman, utvecklare på Vroom, i pressmeddelandet.

Han säger att säkerheten på vägarna kan försämras när nyare bilar exporteras. Även utsläppen per bil kommer öka i Sverige på grund av exporten, enligt Backteman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om