Bilhandelskedjan Bilia gör en lägre vinst och lägre omsättning för årets andra kvartal, jämfört med förra året.
Justerat för förvärvade och avyttrade verksamheter levererade Bilia 22 procent färre bilar än under andra kvartalet i fjol. Med tanke på bilbristen är vd:n nöjd.
– Det är ändå ett starkt resultat, säger Per Avander.
Färre sålda bilar
Att färre bilar säljs till följd av produktionsstörningar på grund av komponentbrist påverkar årets resultat. Mest syns nedgången hos de leveransverkstäder som gör i ordning nya och begagnade bilar inom koncernen, säger vd:n, och det spiller över på serviceaffären.
Förra året toppade resultatet för verksamheten i Norge och det är där det största tappet under detta kvartal syns, säger Avander.
– I Sverige och i Västeuropa så håller vi i våra resultat.
Rekordstor orderstock
Men den som väntar på något gott, säger Avander, och syftar på den mer än dubblerade orderstocken. Drygt 29 000 bilar väntar på att levereras ut.
– Vi kommer få mycket leveranser vad det lider, när vi får ut de här bilarna på marknaden.
När den här lättnaden kommer är svårt att svara på, säger vd:n. Han tror inte på någon “ketchupeffekt” under nästa kvartal, snarare kan det vara tal om att orderstocken släpper mot kvartal fyra eller fem.
Hittills ser Bilia inga kunder som hoppar av sina bilköp.
– Många vill ha sina nya bilar, det är mycket plug-in-hybrider och elbilar som kunderna väntar på.
Stigande priser
Bilpriserna har ökat rejält bland annat till följd av ökade transport- och råvarukostnader, säger Per Avander.
– Alla har höjt priserna känns det som, och det är inte bara våra märken utan totalt på marknaden som priserna stiger.
Orderingångarna av nya bilar har försämrats under kvartalet och hur efterfrågan ser ut framåt är svårt att sia om, enligt Avander. Företagskunderna är ofta mer stabila medan privatpersoner tydligare påverkas av stigande räntor och inflation.
– Det är svårt att säga nu såhär mitt i sommaren, vi får vänta och se i september–oktober när nya årsmodeller brukar komma.
Nya arbetssätt
Det är också brist på begagnade bilar, framför allt i Sverige och Västeuropa, vilket gjort att bolaget har fått tänka nytt och ändra arbetssätt.
– Vissa säljare sitter och köper in bilar från Blocket, och Finn.no i Norge, och köper av privatpersoner, säger han och fortsätter:
– Bristen gör att vi inte alltid kan tillgodose kundens behov nu tyvärr.