Bilia om orderstocken: Ingen ketchupeffekt än

Bilia levererade 22 procent färre bilar under årets andra kvartal och orderstocken är högre än någonsin. Men det blir ingen "ketchupeffekt" nästa kvartal, tror vd Per Avander.

Bilhandelskedjan Bilia redovisar kvartalssiffror. Arkivbild.

Bilhandelskedjan Bilia redovisar kvartalssiffror. Arkivbild.

Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT

Ekonomi2022-07-22 08:14

Bilhandelskedjan Bilia gör en lägre vinst och lägre omsättning för årets andra kvartal, jämfört med förra året.

Justerat för förvärvade och avyttrade verksamheter levererade Bilia 22 procent färre bilar än under andra kvartalet i fjol. Med tanke på bilbristen är vd:n nöjd.

– Det är ändå ett starkt resultat, säger Per Avander.

Färre sålda bilar

Att färre bilar säljs till följd av produktionsstörningar på grund av komponentbrist påverkar årets resultat. Mest syns nedgången hos de leveransverkstäder som gör i ordning nya och begagnade bilar inom koncernen, säger vd:n, och det spiller över på serviceaffären.

Förra året toppade resultatet för verksamheten i Norge och det är där det största tappet under detta kvartal syns, säger Avander.

– I Sverige och i Västeuropa så håller vi i våra resultat.

Rekordstor orderstock

Men den som väntar på något gott, säger Avander, och syftar på den mer än dubblerade orderstocken. Drygt 29 000 bilar väntar på att levereras ut.

– Vi kommer få mycket leveranser vad det lider, när vi får ut de här bilarna på marknaden.

När den här lättnaden kommer är svårt att svara på, säger vd:n. Han tror inte på någon “ketchupeffekt” under nästa kvartal, snarare kan det vara tal om att orderstocken släpper mot kvartal fyra eller fem.

Hittills ser Bilia inga kunder som hoppar av sina bilköp.

– Många vill ha sina nya bilar, det är mycket plug-in-hybrider och elbilar som kunderna väntar på.

Stigande priser

Bilpriserna har ökat rejält bland annat till följd av ökade transport- och råvarukostnader, säger Per Avander.

– Alla har höjt priserna känns det som, och det är inte bara våra märken utan totalt på marknaden som priserna stiger.

Orderingångarna av nya bilar har försämrats under kvartalet och hur efterfrågan ser ut framåt är svårt att sia om, enligt Avander. Företagskunderna är ofta mer stabila medan privatpersoner tydligare påverkas av stigande räntor och inflation.

– Det är svårt att säga nu såhär mitt i sommaren, vi får vänta och se i september–oktober när nya årsmodeller brukar komma.

Nya arbetssätt

Det är också brist på begagnade bilar, framför allt i Sverige och Västeuropa, vilket gjort att bolaget har fått tänka nytt och ändra arbetssätt.

– Vissa säljare sitter och köper in bilar från Blocket, och Finn.no i Norge, och köper av privatpersoner, säger han och fortsätter:

– Bristen gör att vi inte alltid kan tillgodose kundens behov nu tyvärr.

Bilias vd Per Avander. Arkivbild.
Bilias vd Per Avander. Arkivbild.
Bilias andra kvartal

Bilhandelskedjan Bilia redovisar en vinst före skatt på 491 miljoner kronor för årets andra kvartal. Under motsvarande kvartal i fjol låg vinsten på 516 miljoner.

Omsättningen sjönk till 8 945 miljoner kronor, mot 9 402 miljoner ett år tidigare.

Justerat för förvärvade och avyttrade verksamheter levererade Bilia 22 procent färre bilar under årets andra kvartal än under andra kvartalet i fjol.

Orderstocken ligger under det andra kvartalet på 29 023 bilar, mer än dubbelt så många som förra året då orderstocken var 13 495 stycken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!