Så sent som förra veckan tvingades Volvo Cars att stoppa flera skift till följd av halvledarbristen. Dessutom tillkommer i återhämtningen efter pandemin extrema prislyft på frakter och råvaror – inte minst på specialstål till plast. Detta driver upp kostnaderna för bilproduktionen, enligt Sidahl på Fordonskomponentgruppen.
Som många bedömare räknar han med att vi får leva med halvledarbristen ett tag till, ett problem som även plågar tillverkare av vitvaror och elektronik
– Kanske in i nästa år, säger han till TT.
Det kan dock bli ännu mer utdragna problem.
– Det är svårt att bygga ikapp då behovet ökat avsevärt. Elektrifieringen av fordonsflottan kräver väldigt mycket mer halvledare. Det är minst dubbelt så många halvledare i en elbil jämfört med en vanlig bil. Till det ska du lägga alla stödsystem, automationen, som också kräver halvledare.
Ingen industriell kris
Han räknar med utbudet av olika bilmodeller fortsatt kommer att präglas av bristen. Men någon kris, som efter Lehman Brothers-kraschen, tror han inte att det slutar med.
Priserna på bilar tror han inte heller påverkas nämnvärt, tack vare den hårda konkurrensen.
– När någon höjer priset passar de andra på att ta volymer. Så ingen vill höja, säger han.
Sidahl ser ingen koppling mellan bilindustrins globala utmaningar och beskedet om att elbilsutvecklaren Nevs i Trollhättan varslat nästan halva personalstyrkan i veckan.
– Det är Nevs och förmodligen dess ägare som har finansiella problem och är högt belånade. Då ligger det nära till hands att Nevs får dra ned på sina kostnader och satsningar – konsolidera sin verksamhet helt enkelt, säger han.
Och för svenska komponenttillverkare är Nevs ingen storkund, då det saknas svensk bilproduktion i koncernen.
– Det är ju ingen volym eller tillverkning där, säger han.
– Och jag tror att alla som samarbetar med Nevs går in med öppna ögon och förstår riskerna i det. Det är på något sätt en start-up alltihop och i en start-up finns alltid risker, tillägger han.
Kännbart för Trollhätan
För Trollhättan, med Saabkollapsen i färskt minne, är Nevs varsel kännbart.
– Det är klart att det påverkar många i staden om så många blir av med jobbet, säger Helena Kortered, näringslivschef i Trollhättan stad.
Hon tror dock på Nevs besked hittills att satsningarna fortsätter trots de nedskärningar som nu planeras.
– Jag hade inte fått mer förhandsinformation om just den biten. Men vi jobbar väldigt tajt med Nevs med att se vad det finns för utvecklingsmöjligheter, säger hon om varslet.
Lika många som under Saabtiden
Hon beskriver bilindustrin som en av de allra största näringsgrenarna i staden, vid sidan om rymd, flyg och filmproduktion. Enligt Kortered är bilindustriklustret i Trollhättan lika stort nu som när Saab Automobile drev sin fabrik på orten.
– Vi har definitivt lika många som jobbar inom det häradet som det var under Saabtiden. Det är väldigt många avknoppningsföretag som körde igång i och med Saabkonkursen, säger hon.
En skillnad är att det nu främst handlar om tjänster och konsultverksamhet i stället för produktion.
– Det byggs ju inte bilar på fabriken nu.
TT: Lever hoppet om bilproduktion i Trollhättan?
– Hoppet lever om att vara med i bilindustrin. Sedan om det är att bygga bil eller om det är att bidra till bilproduktionen – det är lite sak samma. Det viktiga är att se till att vi har mycket kompetens och bra med arbetstillfällen.