Den oberoende sajten Matpriskollen har undersökt prisutvecklingen för omkring 44 000 varor. Ulf Mazur, vd och grundare, berättar att prisökningen på mat var 0,8 procent bara under mars i år, jämfört med februari. På ett år har priserna stigit med 17,0 procent. Men i februari var siffran för ökningen i årstakt högre, 17,8 procent.
– Det är skafferiprodukter som ökat mest under mars jämfört med februari, det är en stor kategori, säger han.
I den ingår allt sådant som vi brukar ha i skafferiet, prisökningen är 2,2 procent i mars. Särskilt gäller det varugruppen mexikanskt, där svenskarnas fredagsfavorit tacos ingår. Under mars var prisökningen för bland annat tacoskal och såser hela 5,6 procent på en enda månad.
Även marmelad, sylt, flingor och mellanmål har stigit rejält, över 3 procent i mars.
Men jämfört med de rekordhöga 2,5 procent som matpriserna ökade med i februari kan marsökningen tyckas rätt beskedlig. Det beror på att vissa varor faktiskt har fallit i pris.
Sänkt priset
– Kedjorna har justerat ned priserna på frukt och grönsaker.
Vad det beror på kan han inte säga. Vi närmar oss våren, då det brukar vara högsäsong för färska frukter och grönskar, men ännu är vi inte där.
– Det kan bero på att vi inte handlar lika mycket, när tomater och grönsakerna blivit för dyra.
Det är så det ska fungera i en marknadsekonomi, konstaterar han. Rätt vad det är slutar kunderna att köpa för att priserna har nått en punkt då varorna helt enkelt inte anses prisvärda längre.
– Men när den där brytpunkten nås, det är olika för olika varor och för olika kunder
Arla har sänkt sitt mjölkpris till bönderna eftersom både världsmarknadspriset sjunkit och konsumenter köper mindre. Men i butikshyllorna märks ännu ingen större förändring på mejerivaror. Bara några produkter har blivit lite, lite billigare. Frågan är varför inte ett överskott på mjölk ger lägre priser?
– Mjölk har inte stigit sedan i höstas. Men priserna har inte sjunkit heller. Det verkar ta lite tid.
Ica höjde mer
Under mars höjde Ica sina priser något mer än de andra kedjorna. Coop gjorde en rejäl höjning i januari och i februari följde Axfoods butiker, Hemköp och Willys, efter. Ica höjde inte lika mycket då, men nu är det annorlunda.
– Ica har en fördröjningseffekt jämfört med de andra kedjorna.
Lidl, Ica och Coop har gått ut med att de ska sänka priset på vissa varor, men ännu syns inget av detta i statistiken. Fast Ulf Mazur ser att det råder stor press på kedjorna. Kunderna fokuserar på priset, och går till lågprisbutikerna i stället för att köpa dyrt.
– Folk röstar med fötterna, kedjorna ser att kunderna går därifrån, och att de köper mindre. Det är miljoner människor som gör så nu, och då får det effekt, säger Ulf Mazur.