Förutom att täcka upp för att många går i pension – omkring 8 000 bara i fjol – vill Boeing med personaltillskottet få upp produktionsvolymen av sina 737 Max- respektive 787-flygplan.
Vid utgången av 2022 hade Boeing drygt 156 000 anställda, vilket är cirka 5 000 färre än före pandemin, trots personalökningen på 10 procent i fjol.
Boeing hade som mest 175 000 anställda för tio år sedan, men förlorade positionen som USA:s största arbetsgivare 2020 – omkört av näthandelsjätten Amazon.
Rekryteringsbehovet inom flygplanstillverkningen i Europa beskrivs också som stort av Boeings europeiska ärkerival Airbus, med drygt 130 000 anställda.
Airbus meddelade i veckan att man planerar att under 2023 rekrytera 13 000 personer – vilket netto beräknas ge en personalökning på 7 000 anställda.
Boeing – präglat av år av problem, först med 737 Max-flygplanen och sedan med pandemieffekter – redovisade i veckan den sjätte kvartalsrapporten i rad med förlustresultat. Lönsamheten pressas av högre kostnader, men kassaflödet har vänt uppåt.