Planet gjorde sin jungfrufärd på fredagseftermiddagen i den amerikanska delstaten Washington och flög i omkring 2,5 timmar innan det landade igen vid flygplatsen Renton i närheten av Seattle.
Under flygningen genomfördes flera kontroller och tester.
"Allt bockades av precis som vi hade förväntat oss", säger chefspiloten Jennifer Henderson i ett pressmeddelande.
Vanligtvis är det stort ståhej vid den här typen av premiärflygningar, men fredagens test höll en låg profil, i princip utan inbjudna besökare.
Egentligen skulle 737 Max 10 redan ha varit i linjetrafik världen över, men modellen har försenats till följd av de två dödliga olyckorna med Max-flygplan, vilket har gjort att Max-serien blivit stående på marken under lång tid. Dessutom har pandemin lett till ytterligare förseningar.
– Vi kommer att ta tid på oss för den här certifieringen, säger Boeingchefen Stan Deal.
Boeing 737 Max 10 kan ha uppemot 230 passagerare ombord, jämfört med Max 7 som maximalt kan ha 153. Den har i stället kortare räckvidd, men beskrivs av Boeing som branschens mest effektiva, lönsammaste flygplan med en passagerargång.
Max 10 ses som en konkurrent till Airbus A321 neo och har jämfört med tidigare modeller i serien högre landningsställ för att förhindra att den längre stjärten slår i backen vid start.