Börsen besviken på Essity

Mjukpapperstillverkaren Essity redovisar ett oväntat stort vinstras för fjärde kvartalet 2021. På börsen är det tummen ned, trots att styrelsen höjer utdelningen och vd Magnus Groth flaggar för prishöjningar.

Essity, med vd Magnus Groth, redovisar bokslut för 2021. Arkivbild.

Essity, med vd Magnus Groth, redovisar bokslut för 2021. Arkivbild.

Foto: Anders Wiklund/TT

Ekonomi2022-01-26 07:11

Essity-aktien faller med nästan 5 procent på Stockholmsbörsen efter ett oväntat svagt bokslut för 2021. Aktien har därmed tappat drygt 11 procent sedan årsskiftet.

Kursfallet kommer sedan bolaget redovisat en vinst före skatt på 2,6 miljarder kronor för fjolårets fjärde kvartal. Det innebär ett vinstras på 36 procent jämfört med motsvarande kvartal ett år tidigare, som låg på drygt 4 miljarder kronor.

Höjer utdelningen

Det justerade rörelseresultatet föll samtidigt 33 procent till 2,8 miljarder, vilket kan jämföras med en snittprognos bland analytiker på 3,4 miljarder enligt en sammanställning av prognoser gjord av Bloomberg.

Nettoomsättningen steg samtidigt med 11 procent till 34,2 miljarder kronor, upp från 30,9 miljarder.

I bokslutet för 2021 föreslår Essitys styrelse en utdelning på 7 kronor per aktie, upp från 6:75 kronor ett år tidigare.

Enligt vd Magnus Groth pressas resultatet under fjärde kvartalet av högre kostnader för råvaror, energi och distribution – som sammantaget sänker den så kallade rörelsemarginalen (ebita) med 10,4 procentenheter.

Samtidigt ökar volymerna och försäljningspriserna, vilket i kombination med en bättre produktmix och kostnadsbesparingar stärker resultatet.

"Under 2022 kommer vi att genomföra ytterligare prishöjningar", skriver Groth i en kommentar.

"Prishöjningar nödvändiga"

I ett separat pressmeddelande om prishöjningarna tillägger han:

"Vi förväntar oss inte i närtid en nedgång av de historiskt höga kostnaderna för råvaror, energi och distribution. På grund av detta är prishöjningar nödvändiga för att kompensera för de högre kostnaderna".

I bokslutet spikar Essity sitt nya mål med en försäljningstillväxt på mer än 5 procent, vilket inkluderar organisk försäljningstillväxt och förvärv.

"Vi prioriterar att växa i kategorier med högst lönsamhet", skriver Groth i bokslutet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!