Störningar i den globala industrins leverantörsled fortsätter att påverka verkstadsindustrin.
Sandvik, som var först ut bland Stockholmsbörsens större verkstadsbolag, ser flaskhalsar som brist på råvaror och komponenter samt obalans i tillgången på containrar som ett fortsatt problem.
– Vi får jobba hårdare med att få tag på komponenter. Nu är vi ingen volymproducent så för oss är det hanterbart, men vi har underleverantörer som rent generellt har problem. Vi är hela tiden på marginalen för att få in de komponenter som behövs för att vi ska kunna leverera till våra kunder, säger vd:n Stefan Widing till TT.
Dyrare transporter
Sandvik har också tvingats flyga ut delar som normalt transporteras på billigare sätt.
– Det har haft en viss påverkan på våra kunder men också på oss, som har fått använda dyrare lösningar, säger Stefan Widing.
Problemet kommer att fortsätta framöver med en gradvis förbättring under årets andra halvår, tror Widing, som jämför situationen med den allmänna bristen på råvaror under första delen av 2021.
– Sedan kan det säkert finnas specifika komponenter där ledtiderna för att få igång produktionen är längre. Jag tror att det kommer vara mindre av ett problem på bredden, men kvarvarande på vissa specifika områden.
Orderingången var högre än väntat.
– Vi har en fortsatt rekordhög orderingång i våra gruvaffärer, det kan man säga är en bidragande orsak. Men vi ser en bred uppgång och förbättring i industrin generellt. Det är egentligen bara flygindustrin som vi fortsatt väntar på ska komma tillbaka.
Lägre än väntat
Men trots en fortsatt stark efterfrågan inom gruvsegmentet, landade lönsamheten på ett lägre resultat än väntat. Där hamnade det justerade rörelseresultatet på 20,1 procent av intäkterna, jämfört med 20,3 procent av intäkterna förra året.
– Det är en mixpåverkan. Vi säljer mer utrustning nu på grund av tillväxt och det har något lägre lönsamhet än eftermarknadsaffären. Då får vi en kortsiktig påverkan av att vi säljer mer utrustning.
– Sedan, som andra som har en ordereftersläpning, måste vi växa organisationen för att kunna hantera leveranserna. Det tar ett tag innan du fått full effektivitet i den typen av aktiviteter. Dessutom har vi det här med logistikkostnaderna som vi pratade om tidigare, fortsätter Stefan Widing.
Stefan Widing gissar också att det är just gruvmarginalen som påverkat bolagets kurstapp. Efter att Sandvik publicerade sin rapport stängde aktien 5,0 procent ner, vilket gjorde den till en av de sämst presterande på OMXS30-listan.
– Min främsta tanke är att jag har lärt mig att inte försöka gissa eller förstå hur aktien rör sig när vi släpper våra rapporter. Men jag gissar att det beror på marginalen i våra gruvaffärer, säger Widing.
Grinig börs
Esbjörn Lundevall, aktiestrateg på SEB, tycker att det som överraskar mest när det gäller de stora verkstadsbolag som har rapporterat under fredagen är kursreaktionerna. Marknaden är inte nådig mot Sandvik, aktien föll kraftigt på rapporten under förmiddagen. Atlas Copco klarade sig dock bättre och A-aktien steg 2,0 procent.
– Sandviks rapport i sig är inte någon större överraskning, och Atlas Copcos blev precis som vi förväntade oss. Men Atlas Copco-aktien är högt värderad redan, säger han.
Han tycker att marknaden är väl hård mot Sandvik, framtidsutsikterna ser bra ut med en välfylld orderbok. Även SKF som ännu inte har rapporterat, det sker först på tisdag i nästa vecka, får en släng av sursleven från marknaden, konstaterar han. SKF:s aktie föll 3,5 procent.
– Den får stryk i förväg, det är något i Sandviks rapport som oroar. Eller så är det bara kursrörelser.
Autoliv, som tillverkar bilsäkerhetsutrustning, har dock sänkt sin prognos för framtiden. Aktien backade 3,7 procent.
– Deras kunder kommer i kläm på grund av halvledarbristen, och därför måste de sänka prognosen.
Det kan också vara svårt för tillverkande bolag att ta ut de höjda råvarupriserna, konstaterar han.
– Det har vi sagt tidigare, och det som händer nu är exakt vad vi väntat oss.
Esbjörn Lundevall tycker ändå att utsikterna för verkstadsbolagen är positiva. Trots problem med flaskhalsar, som halvledarbrist och råvarupriser.
– Det värsta borde vara över nu när det gäller halvledarbristen, säger Esbjörn Lundevall.