Trots att matpriserna inräknat alkoholfria drycker som kaffe och läsk, stigit med 21 procent det senaste året beräknas den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln till minus 11,9 procent.
Samtidigt ökade själva försäljningen med 9,1 procent under februari, jämfört med samma månad 2022, enligt siffror från branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex.
"Man köper färre och billigare produkter, vilket gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen fortsätter att vara kraftigt negativ under februari", säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.
Mathandlarna pressas när priserna i leverantörs- och produktionsled har ökat kraftigt, och samtidigt slår höjda hyres-, ränte- och energikostnader hårt, enligt Brynell.
"De ökade kostnaderna och konsumenternas minskade köpkraft leder till att många handlare befinner sig i ett pressat läge", fortsätter hon.
Rättad: I en tidigare version av texten var rubriken missvisande.