Under onsdagsmorgonen steg priset på diesel med 1:25 kronor per liter till 28:22 kronor. Samtidigt stiger bensinpriset med 35 öre till 23:34 kronor. Priserna som är rekommenderade riktpriser för privatpersoner på bemannade stationer är nu de högsta någonsin i Sverige.
– Vi har en exceptionell situation på grund av kriget i Ukraina där Rysslands agerande har drivit upp priserna framför allt på drivmedel, men också på energi i södra Sverige. Det börjar nå en smärtgräns för människor. Både människor och företag drabbas hårt av detta och då tycker jag att det är politikernas ansvar att agera, säger finansminister Mikael Damberg till TT i samband med ett besök i Göteborg.
Regeringen kommer att lägga fram ett krispaket med stödåtgärder inom kort, berättar han. Redan inom någon vecka kan ett förslag presenteras.
Utesluter inga åtgärder
Vilka åtgärder som rent konkret kan komma på fråga är ännu inte bestämt, men finansministern berättar att han inte utesluter något.
– Vi tittar på flera olika delar: finns det direktstöd att ge? Finns det skattejusteringar som kan göras? Vad är de framkomliga vägarna för att åstadkomma förändring i verkligheten? Då måste den förändringen träffa de grupper som är mest berörda naturligtvis, säger Damberg.
Finansministern vill inkludera övriga riksdagspartier, "så att det blir ett paket som går genom riksdagen och skapar förändring".
Sedan Ryssland invaderade Ukraina har drivmedelspriserna höjts markant – och de fortsätter uppåt. I måndags kostade en liter diesel 25:47 kronor, och en liter bensin 22:04 kronor. Bara två dagar senare har dieselpriset höjts med flera kronor, och bensinpriset med drygt en krona.
– Vi ser hur priserna rör sig uppåt med ungefär en krona om dagen nu. Det här kriget får konsekvenser för Sverige och ingen politiker kommer att kunna kompensera allt. Däremot kommer vi kunna agera för att lindra de här konsekvenserna och det måste vara utgångspunkten i detta, säger Mikael Damberg.
Kan bli förlängt elprisstöd
Finansministern utesluter inte heller att förlänga de stöd som regeringen införde för att kompensera hushållen för höga elpriser under vintern.
– Det är en sådan sak som man måste diskutera. Sedan har inte elpriserna stuckit i hela landet den här gången, det är framför allt i södra Sverige som elpriserna har stuckit iväg på grund av oron på gasmarknaden, säger Mikael Damberg och tillägger:
– Jag utesluter inte att man kan förlänga det. Det är ett etablerat system som nu finns och som skulle kunna nå framför allt de hushåll som är värst drabbade.
Moderniserat reseavdrag
Samtidigt, poängterar Mikael Damberg, vet man inte hur långvarig krisen blir. Därför behöver regeringen parallellt arbeta med fler, långsiktiga åtgärder. Bland annat vill regeringen modernisera reseavdraget för jobbresor. Det är viktigt, inte minst för de som lever på landsbygden, menar Damberg.
– Ett moderniserat reseavdrag behöver ta höjd för att människor som lever på glesbygd och landsbygd har ett behov av sin bil i sin vardag på ett annat sätt än de som lever i storstäder där kollektivtrafiken fungerar, säger Damberg och fortsätter:
– Jag kommer att lägga fram ett förslag om ett moderniserat reseavdrag som mer liknar det som landsbygdskommittén efterfrågade, det vill säga ett avståndsbaserat och färdmedelsneutralt reseavdrag. Men jag menar att det räcker inte med att titta på ett moderniserat system. Nivåerna på reseavdraget har inte justerats sedan 2008-2009, vi har en helt annan prisnivå nu.