Den som har långt till jobbet får göra avdrag för bilresan i deklarationen på 18:50 kronor per mil.
– Men schablonen hänger inte med, den har inte ändrats på flera år, säger Jonny Nilsson, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, och berättar att senast ett nytt schablonbelopp började användas var 2009.
– Det var på Anders Borgs tid.
Både bränsle och slitage
– Schablonbeloppet är tänkt att täcka bränslet och sådant som slitage på bilen och förbrukningsvaror. Det ska motsvara driftskostnaden för bilen.
Men nu blir det alltså allt mindre utrymme för slitage och annat, när priserna på bara bränslet ökar så kraftigt.
– Såvitt jag vet ska inte schablonen höjas nu, säger Jonny Nilsson.
Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på motororganisationen M, berättar att just reseavdrag är ett vanligt ämne då deras medlemmar hör av sig.
– Reseavdragen täcker inte kostnaden för bilen, säger han.
Han berättar att då anställda använder sin egen bil i tjänsten är det vanligt att de får mellan 36 och 41 kronor per mil i ersättning från arbetsgivaren. Den ersättningen kan vara en fingervisning för hur mycket skatteavdraget borde ligga på, tycker han.
Höga priser
– Bränslet stiger verkligen mycket. En del analytiker menar att priserna på energi kommer att vara höga hela vintern, och det får effekter, säger Carl-Erik Stjernvall.
Jonny Nilsson berättar att reseavdragen har utretts för några år sedan.
– De tittade på en variant av reseavdrag, med skattereduktion och en ren avståndsberäkning. Fast det har inte hänt något med reseavdragen ännu.