Höga gaspriser i Europa, ökad efterfrågan på el och bitvis dåligt med vind har lett till häftiga pristoppar. Lägre överföringsförmåga från Norge senaste veckan gör importen mer begränsad, med högre priser som följd, skriver Svenska Kraftnät i en uppdatering av kraftbalansen inför vintern.
De senaste dagarna har priserna både i söder och norr nosat på historiskt höga nivåer, och veckan som helhet ser ut att bli rekorddyr.
Svenska Kraftnäts driftschef Pontus de Maré är inne på att det kan bli ännu värre, och det finns en oroväckande joker med i spelet.
Tappar största enheten
"Skulle den bränsleskada som finns på Oskarshamn 3 bli värre och blocket behöver ställas av tappar vi 1 450 MW i elproduktion i södra Sverige", skriver Svenska Kraftnäts driftschef Pontus de Maré.
Det är den största elproduktionsenheten vi har i Sverige. Och en eventuell nedstängning av reaktorn skulle dessutom påverka flödena till det sämre, i ett redan ansträngt läge.
– Det skulle vara en smäll för elleveranserna söderut, säger Christian Holtz, analytiker på energikonsultbyrån Merlin & Metis.
Det kan handla om ytterligare någon krona högre pris enskilda dagar, enligt honom.
Ökad risk för nedstängning
Risken ökar då för störningar i effektbalansen, som i sin tur, om det vill sig illa, kan medföra lokala nedstängningar av elen, även om den faran bör tonas ner, enligt de Maré och Holtz.
– Det innebär större risker än vad det brukar vara, om än ganska små ändå, säger Christian Holtz.
Hur allvarlig är då bränslecellsskadan i den enda kvarvarande reaktorn i drift vid Oskarshamnsverket? Det är ingen fara för säkerheten, men den kan komma att behöva stängas för lagning.
Ägaren OKG har meddelat elbörsen om den uppkomna skadan, som Désirée Liljevall beskriver som inte helt ovanlig. Men av marknadsskäl får hon inte säga så mycket mer än vad som är meddelat till elbörsen Nordpool.
Vet inte nu
Det handlar om en så kallad sekundär bränsleskada. Det skulle kunna handla om någon form av skräp som kan ha hamnat i bränslebassängen och som kan skava hål i bränsleinkapslingen.
– Vad just den här bränsleskadan beror på, det vet vi först efter undersökningen av det skadade bränslet, säger Désirée Liljevall.
TT: Och när vet man det?
– Vi har ju revision i april. Och om inget oförutsett händer så är tanken att vi tittar på det då.
– Vi håller koll, vi vet inte mer i dagsläget, fortsätter hon.
Christian Holtz tycker det är svårt att bedöma allvaret, eller sannolikheten för en tillfällig nedstängning av Oskarshamnsreaktorn för att laga felet.
– Men de flaggar ju upp för att det finns en risk, säger han och konstaterar att även Svenska Kraftnät uppmärksammar detta.
– Ingen rök utan eld, fortsätter han.