När pandemirestriktionerna lättade den 1 juli släppte branschens stora och små bryggerier ifrån sig en lättnadens suck.
– Det har gått jättebra för oss. Vi har till och med fått anställa ett par personer, det trodde vi inte, säger Rickard Karlsson.
Fotbolls-EM. Fint väder. Och slopade restriktioner. Det kan inte bli mycket bättre för bryggerierna – eller mindre dåligt, i alla fall. Försäljningen ökar, men från en låg nivå.
– Vi är jättelyckliga, faktiskt. Det har varit tufft för oss fram till nu, säger Henrik Kihlberg, som är vd för Nils Oscars bryggerier.
Export
Det första som hände under pandemin var att exporten, som stod för en tiondel av Nils Oscars försäljning, försvann. Försäljningen till arenor för idrott och kultur störtdök också. Däremot ökade försäljningen av öl på Systembolaget.
– Vi tappade totalt cirka 20 procent i liter räknat. Lyckligtvis behövde vi inte säga upp personal. Så vi har klarat oss okej ändå, säger Henrik Kilberg.
Med sommaren kom vändningen.
– Stora fotbollshändelser som EM spelar en viss roll för oss. Och så kom varmt väder och lättade restriktioner. Så nu är vi tillbaka på vår gamla försäljning, och till och med lite över.
Totalt sett har ölförsäljningen i Sverige i juni ökat med 5 procent jämfört med juni förra året. Inte jättemycket, men en uppgång och ett brott i kurvan.
– Det är klart att om vi haft en vanlig, pandemifri sommar kanske försäljningen varit ännu bättre, säger Erika Danckwardt-Lillieström på branschorganisationen Sveriges Bryggerier.
Men allt går inte tillbaka till livet före pandemin.
– Rädslan för vad vi människor gör med vår planet gör att konsumenter i Sverige och utomlands väljer mer lokala produkter och tjänster. Exporten kommer kanske aldrig tillbaka, säger Henrik Kilberg.
Giganten Carlsberg såg sin vändning i juni. Både försäljning via butiker och till restauranger ökar. Det beror på vädret, att vaccinationerna rullar ut och på att restriktionerna minskar.
– Vi hoppas att vi kanske når ett normalläge i september om restriktionerna försvinner helt då, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.
– Samtidigt ska statliga stöd eller uppskov betalas tillbaka på kort tid. Här bör regeringen agera proaktivt och säkerställa en hållbar plan.
Restaurang
För Spendrups fattas ännu en hel del försäljning.
– Det är bättre tryck än i fjol men inte normalläge. Stora försäljningsenheter som arenor är ju inte öppna än. Nattklubbar har i princip näringsförbud. Vår försäljning via Systembolaget har kompenserat en del men inte allt. Och vår försäljning till restaurangmarknaden har varit extremt pressad fram till för bara några veckor sedan, säger Henrik Åström, kommersiell direktör på Spendrups.
Det finn ljus i tunneln, anser han, men också ett stort problem.
– Burkbrist. Ölkonsumtionen hemma består mest av burköl och den försäljningen har exploderat. Burktillverkarna hinner knappt med och lagren av burkar börjar ta slut i hela världen.
Allt blir inte som vanligt efter pandemin, säger Henrik Åström.
– Jag tror att vi alla lärt oss hur viktigt det fysiska mötet är. Fotbollsmatcher med publik, livespelningar och nattklubbar går inte att ersätta. Vi värderar sådant högre nu.