En sydafrikan, en nyzeeländare och en australier i Göteborg fick 2013 idén att starta ett bryggeri tillsammans.
– Vi ville utmana det status quo som fanns då. Alla andra producerade samma fem sorters öl om och om igen, vi ville skapa nya produkter hela tiden, säger vd:n och grundaren Richard Bull som nu kan summera att bryggeriet har framställt 324 olika ölsorter.
Den internationella trion var dessutom så assimilerade till den göteborgska ordvitskulturen att bryggeriet fick namnet Beerbliotek.
– Vi ville ha kul, fyller marknadschefen Darryl de Necker i.
Smakprov lösningen
Men vägen till framgång har inte bara varit kul – bryggerierna har genomlevt en uppmärksammad konflikt med Göteborgs stad angående direktförsäljningen.
2016 nåddes till slut en kompromisslösning: bryggerierna kan sälja ett begränsat antal "smakprov" av starköl till bryggeribesökare. I praktiken blir det 8 glas med 15 centiliter till varje kund. Folköl kan dock köpas i obegränsade mängder och tas med hem.
För att kunna erbjuda provsmakningar har Beerbliotek inrättat en mindre servering, ett "taproom", i anslutning till bryggeriet och lagret i Kungssten i västra Göteborg. Bryggeriet ligger i ett lite småruffigt industriområde men det avskräcker inte ölälskarna, enligt Darryl de Necker.
– Det ska vara lite "rough". Många vill inte gå på Avenyn längre, de vill uppleva något annat.
– Vi har en väldigt blandad publik. Ett gäng pensionärer från Borås kommer hit varje helg, det är deras utflykt. Det är mycket barnfamiljer också, säger Richard Bull.
Stark ölkultur och sammanhållning
Båda två beskriver sammanhållningen som stark mellan de cirka femtio Göteborgsbryggerierna. De hjälper varandra och dessutom finns det ett stort ölintresse bland göteborgarna vilket är en stor tillgång. Att bara ett bryggeri gått i konkurs trots tuffa tider, anser de båda är ett bevis för detta.
– Göteborg är ölstaden. Skåne kommer också men det är trögare i Stockholm, det är mera av en cocktailstad. Bara en procent av ölen som säljs i Stockholm är lokalt producerad, i Göteborg är det 2,4 procent, säger Richard Bull.
De tror att det finns rum för ännu flera bryggerier, men då måste försäljningsförutsättningarna ändras.
– Det räcker inte med att bara få sälja lokal öl i tio systembutiker, med 52 Göteborgsbryggerier som levererar till samma tio butiker riskerar vi att konkurrera ut varandra. Men jag vill inte avveckla Systembolaget, utan jag vill att det utvecklas, säger Richard Bull.
Beerbliotek har idag tio anställda och planerar att nyanställa två personer till för att hålla events. Darryl de Necker tror att ett utvecklat samarbete med besöksnäringen kan bli fruktsamt.
– Vi har redan en massa turister här och det händer mycket med konserter och annat. Idag åker man till Bryssel för att dricka god öl. Min dröm är att Göteborg blir Europas huvudstad för öl. Svenskarna är stolta över sina öl för det finns svenska bryggerier som gör världens bästa öl.