Röda priser och stora reor är i många fall inte kapen de utmålas som. Dagligvaruhandeln och e-handeln följer fortfarande inte lagen som ska säkra att konsumenterna inte blir förda bakom ljuset, visar Konsumentverkets rapport.
Det var 2022 som prisinformationslagen ändrades så att det tidigare priset ska anges vid rea, och ska vara det lägsta priset inom de senaste 30 dagarna. Företagen ska hindras att höja priserna före prissänkningar så att reapriset inte verkar mer förmånligt än vad det är. Sex av tio granskade e-handelsföretag följer inte lagen.
– Vi är inte förvånade att siffrorna är höga då rapporten bekräftar det vi har sett i olika tillsynsinsatser under året, säger Johan Ohlsson, enhetschef på avdelningen konsumentskydd.
Riskerar skada förtroendet
Problemen berör i princip alla marknader. Fel lägsta pris angavs bland 59 procent av granskade produkter inom e-handeln, något som bestod i en uppföljning flera månader senare.
Fysiska matbutiker visar inte tidigare priser eller gör det på ett otydligt sätt, enligt rapporten. Johan Ohlsson ser risker med att konsumenten inte får möjlighet att jämföra priser.
– Man fattar beslut på felaktiga grunder när man är ute och handlar och kanske genomför köp man annars inte skulle ha gjort.
Marknadsföring som lyfter prisfördelar får stort genomslag – vilket blir problem om det inte stämmer, enligt Johan Ohlsson.
– Det riskerar att konsumenterna förlorar uppfattningen om vad en produkt bör kosta, förtroendet för prissänkningar minskar och en fortsatt överträdelse gör att konkurrensen på marknaden påverkas negativt och missgynnar näringsidkare som gör rätt.
Fuskpriser trots myndighetsbeslut
Myndighetens arbete har lett till ett 90-tal ärenden där företag tvingats ta bort marknadsföringen på produkter. Men de rättar sig ändå inte i ledet och fortsätter bryta mot lagen med andra produkter. Johan Ohlsson avfärdar att övertrampen skulle handla om okunskap:
– Den här lagstiftningen bör vara känd av alla vid det här laget. Företagen har en skyldighet att känna till vilken lagstiftning som gäller i den marknadsföring man bedriver.
Konsumentverket hoppas nu på en god dialog med branschorganisationerna – som uppger att problemet inte är speciellt förekommande.
– Vi ska presentera rapporten för branschorganisationerna och det blir en diskussion om deras bild kopplad till vad vi har sett. Det är en fråga som branschorganisationerna måste svara på. I den rapport vi levererar är det tydligt att det finns stora brister.