Försäljningen sjönk med nästan 14 procent under tredje kvartalet, jämfört med samma period i fjol. Inte helt oväntat med tanke på att Byggmax har privatkunder som sin huvudsakliga nisch. Och i tider av höga räntor kommer renoveringar och annat byggrelaterat lite längre ner på priolistan.
– Något färre kunder, resten är volym och lägre pris på trävaror, säger Karl Sandlund om beståndsdelarna i intäktsfallet.
Hans bedömning är att det går ännu sämre för konkurrenterna – att Byggmax tar marknadsandelar.
– Vi stärker vår position.
Han är särskilt nöjd med att ha lyckats hålla lönsamheten på nästan samma nivå som tidigare, och att lagernivåerna har sänkts märkbart.
Framåt då?
Lite mer återhållsamma, färre nya butiker än annars, blir nog modellen den närmaste tiden innan hushållen vågar spendera igen, resonerar Karl Sandlund.
Rörelsevinsten föll under tredje kvartalet från 274 miljoner i fjol till 196 miljoner kronor samma kvartal i år.