I fredags undertecknade den ryska presidenten Vladimir Putin en lag som tvingar all importerad champagne att lägga till "mousserande vin" på baksidan av flaskan. Den ryska versionen "Sjampanskoje" behöver däremot inte lägga till något sådant.
Indignerade fransmän har slagit bakut och ärendet har hamnat hos den franska handelsministern Franck Riester, som skriver på Twitter att han "utan tvekan kommer stå bakom våra champagnetillverkare och fransk excellens".
Champagnetillverkaren Moët Hennessy, en del i varumärkeskoncernen LVMH, hotade att stoppa all export till Ryssland, och underströk att namnet "champagne" är varumärkesskyddat i 120 länder. Efter lite betänketid tog de dock tillbaka sitt hot under måndagen.
Sprakande börs
För ryska vinproducenter har en mindre börsfest pågått sedan den nya lagen om etikettering infördes. Tillverkaren Abrau-Dursos kurs har stigit fem procent under de senaste fem dagarna.
Lyxvarukoncernen LVMH – med en rad champagnemärken i sin portfölj – har backat knappt tre procent under samma period.
De drygt 360 champagnehusen i Frankrike har tillsammans en marknad värd cirka 50 miljarder kronor och majoriteten går till export. De största kunderna är Storbritannien och USA. En liten men inte helt obetydlig del går till Ryssland, nästan sju miljoner flaskor årligen (jämfört med total export på 231 miljoner flaskor).
I EU:s regelverk för rusdrycker är ursprungsbeteckningar en central del. Ett bordeaux-vin kommer från Bordeaux och en champagne från Champagne. Den ryska versionen däremot, med anor från 30-talets Sovjet då elitens dryck skulle göras tillgänglig för folket, har aldrig fått kallas champagne i EU.
– Det Ryssland har gjort nu är att förbjuda att fransk champagne att kallas just champagne i Ryssland, nu får bara Sjampanskoje göra det. Medan EU tidigare förbjudit kopian så har Ryssland nu förbjudit originalet, säger Fredrik Arenander, enhetschef på inköpsavdelningen på Systembolaget.
Vad smakar folklig champagne?
Men när det kommer till innehållet kunde det inte vara större skillnad mellan champagne och Sjampanskoje, säger den svenska champagneexperten Richard Juhlin.
– När jag började på 1980-talet var det folk som på allvar sa att det godaste de visste var rysk champagne och rysk kaviar tillsammans.
– Jag har inte druckit någonting (av Sjampanskoje) som jag skulle dricka hellre än ett glas mjölk. För mig är det snudd på odrickbart, säger Juhlin.
Han lyfter att just champagne är känt som ett gott exempel på ett varumärkesskydd som fungerar över tid, och som höjer anseendet för produkten.
– På grund av överlägsenheten man har haft har man byggt upp en ekonomi, makt och en slags internationell pakt där, oavsett om länder bråkar, dricker man champagne bland makthavarna.
"Deras märkesväskor"
Juhlin trodde att Putin skulle få äta upp sitt beslut, att de stolta champagnetillverkarna direkt skulle bojkotta den ryska marknaden. När han sedan såg att koncernen LVMH hade backat från sitt exportstopp satte han nästan champagnen i halsen.
– Min enda tanke, utan att sätta mig in i den här pågående konflikten, är att LVMH-gruppen tänker på alla ryskor som köper deras märkesväskor.
Den pågående handelsdispyten lär inte få utslag på champagnemarknaden, särskilt inte i Sverige, säger Fredrik Arenander, enhetschef på inköpsavdelningen på Systembolaget.
– Det är så mycket annat som styr prisbilden på sådana här produkter, som är en klar premiumprodukt.