Clas Ohlson satsar på stora lager

Det sista kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår gjorde prylkedjan Clas Ohlson en rörelseförlust på tio miljoner kronor. Klart bättre än samma period förra året då förlusten var 64 miljoner. –Att vi lyckats levererat ett riktigt starkt rörelseresultat för hela året är vi stolta över, säger vd:n Kristofer Tonström.

Lägre förlust för prylkedjan. Arkivbild.

Lägre förlust för prylkedjan. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi2022-06-08 07:28

Det har varit ett väldigt speciellt verksamhetsår, enligt Clas Ohlson-vd:n. När pandemirestriktionerna äntligen släppte i februari följde snart Rysslands invasionskrig i Ukraina och stigande inflation.

– Jag skulle säga att det här året som stänger nu har varit väldigt händelserikt.

I ljuset av detta har bolaget ändå lyckats växa i årets totalförsäljning med 6 procent, säger Tonström. Rörelseresultatet för hela verksamhetsåret landar på 719 miljoner.

Satsar på större lager

Försäljningsintäkterna steg med 16 procent till 1 780 miljoner kronor under kvartal fyra. Anledningen är, enligt Tonström, att bolaget satsade tidigt på att bygga upp lagret inför våren. Något man även fortsätter med inför sommaren och hösten.

– Det har varit väldigt produktkategoridrivet och vi har vuxit mycket inom städartiklar, utomhusbelysning, solcellslampor och så vidare.

Att bolaget satsat på stora lager handlar också om att och förbereda sig på fortsatta förändringar i leveranskedjorna och produkttillgången, säger Tonström.

Förändrat kundbeteende

I pandemins efterdyningar och på grund av kriget i Ukraina är problemen i leveranskedjorna fortfarande en osäkerhet att ta sig runt. Den stigande inflationen gör också att kunderna blivit mer försiktiga. Framför allt jämför man priser och planerar sina köp noggrannare, anser Tonström.

– Lite dyrare kapitalvaror som man köpte mer under de senaste två åren kanske vi inte tror kommer vara den störst ökande kategorin framåt.

Exempel på dessa varor är robotdammsugare, dyrare elektronik och gräsklippare.

Av samma anledningar sitter den amerikanska detaljhandelskedjan Target nu fast med dyra lager och tvingas sänka sin förväntade framtida vinst. Produkter som konsumenterna tidigare efterfrågat prioriteras nu bort på grund av den höga inflationen.

Framåt är det därför viktigt att bygga välbalanserade lager, framhåller Tonström. Clas Ohlsons bredd av produkter och låga priser ger dock bolaget en fördel, risken för ett bakslag är lägre än om man suttit på dyra kapitalvaror.

– Det är klart att nu har vi har byggt ett större lager och det är så klart viktigt för oss att omsätta det i försäljning så fort som möjligt. Men vi ser samtidigt att det vi lager vi byggt upp är väldigt kurant och relevant, säger han.

Positiv framåtanda

Eftersom det inte blev någon aktieutdelning till ägarna förra året, till följd av pandemin, föreslår styrelsen nu en ordinarie aktieutdelning på 6,75 kronor per aktie, plus en extrautdelning på 6,25 kronor.

Även om bolaget står inför utmaningar framåt har man det gemensamt i hela branschen, säger Kristofer Tonström. Ambitionen är att trots läget flytta positionerna framåt på marknaden.

– Vår ambition är att växa med 5 procent per år även i det här marknadsklimatet.

Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström. Arkivbild.
Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström. Arkivbild.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!