Enligt ett pressmeddelande ska Clas Ohlsons personalstyrka minska med motsvarande 85 heltidsanställda på kontoren. Totalt ska 110 miljoner kronor ska sparas in genom ett sparpaket.
– Vi försöker göra det här på ett så ansvarsfullt sätt som vi bara kan, säger Kristofer Tonström.
De 85 tjänsterna är utspridda över Clas Ohlsons kontor i Sverige och utomlands och berör samtliga funktioner, säger Tonström.
– Det här handlar om att parera här och nu och skapa rätt förutsättningar framåt.
Sämre resultat än väntat
Försäljningen ökade andra kvartalet, som sträcker sig från augusti till oktober, med 6 procent jämfört med samma period förra året.
Resultatet blev dock sämre än väntat.
– Kunderna fortsätter att komma till Clas Ohlson. Det är positivt, säger Kristofer Tonström.
Samtidigt väljer kunderna att i allt högre grad vänta in reor och kampanjer, vilket påverkar marginalen negativt, skriver bolaget i rapporten.
På kostnadssidan pressas bolaget bland annat av den försvagade kronan och ökade transportkostnader.
– Mycket är triggat av makrofaktorer, säger Tonström.
Vill skydda butikerna
Att bolaget nu minskar personalstyrkan på kontoren handlar om att skapa förutsättningar för att framöver behålla butiksnätet och anställda i butik, säger Kristofer Tonström.
– Det här är det som vi ser behövs i det här läget, säger han.
I dag finns inga planer på fler nedskärningar.
– Sen måste vi alltid hela tiden förhålla oss till omvärlden och vara så effektiva vi kan, säger Tonström.
Press framåt
Clas Ohlson har snabbt anpassat sig till det karga omvärldsläget och den minskade efterfrågan. Bolaget satsar nu framför allt på varor inom energibesparing och matförvaring, säger vd:n.
När konsumenterna tvingas prioritera sina köp går produkter som kan dra ner elkostnaden eller som får maten att hålla längre bra.
– Det här förväntar vi oss kommer att fortsätta, säger Kristofer Tonström.