Clas Ohlson tror på god jul

Tuffare ekonomiska tider får hushållen att ändra sina köpbeteenden. –Kunder har gått mer och mer från roligt att handla till nyttigt att handla, säger prylkedjan Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström.Elfiltar och olika former av belysning hamnar nu under granen inför julafton.

Kristofer Tonström, vd för Clas Ohlson. Arkivbild.

Kristofer Tonström, vd för Clas Ohlson. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi2023-12-06 07:04

Den stora frågan i år har varit: hur ska detaljhandelsföretagen klara sig när konsumenter får allt mer pressade marginaler?

Alldeles utmärkt när det gäller Clas Ohlson har det visat sig. Prylkedjan med över 100 år på nacken har kunnat redovisa starka försäljningssiffror och perioden augusti–oktober följer samma linje. Rörelsevinsten på 245 miljoner kronor var klart bättre än marknadens förväntningar och framförallt mer än en fördubbling jämfört med samma period 2022. Dessutom fortsätter försäljningen att öka (9 procent jämfört med perioden 2022) och företaget ser också en stark inledning på en av de viktigaste perioderna under året – julhandeln.

– Under pandemin och efteråt har kundernas behov förändrats väldigt snabbt. Jag skulle säga att vi haft en förmåga att väldigt snabbt kunna ställa om, se vad behovet är och komma med produkter som folk söker, förklarar vd:n Kristofer Tonström utvecklingen.

– Den andra faktorn är prisvärdigheten, det är tufft för många hushåll, vi ser att man väntar in barnbidrag, lön och pension.

Elfiltar populära

Förändringen syns också i vad som plockas från butikshyllorna eller klickas hem på nätet, bland annat nu inför julen, påpekar Kristofer Tonström.

– Vi är mer och mer fokuserade på produkter som kunden verkligen behöver. Det är behovsdriven handel. Nu till exempel när det varit väldigt kallt har vi sålt produkter som handlar om att värma upp hemmen på energieffektivt sätt, allt från element till elfiltar men också mycket belysning.

En negativ faktor för Clas Ohlson som importerar större delen av sitt sortiment är den svaga svenska kronan. Under hösten har dock skett en förstärkning och till exempel gentemot euron har kronan stärkts 5 procent de senaste tre månaderna.

Starkare svensk krona

Frågan är därför när det kommer att märkas för kunderna i form av prissänkningar. Svaret blir: inte i absolut i närtid när det gäller tidigare inköp.

– Man ska komma ihåg att det vi säljer på Clas Ohlson har vi köpt in ganska långt tidigare. Vi kommer att se en effekt men det är på längre sikt, säger Kristofer Tonström.

Fakta: Clas Ohlsons delår

Prylkedjan Clas Ohlson gjorde en rörelsevinst exklusive jämförelsestörande poster på 277 miljoner under andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Detta var mer än en fördubbling jämfört med samma period föregående år då vinsten skrevs till 112 miljoner kronor. Bolagets försäljning ökade samtidigt med 9 procent till totalt 2,46 miljarder kronor.

Online ökade försäljningen med 15 procent till 297 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!