– Väldigt mycket av de här makrofrågorna slår mot hela vår bransch och även mot oss. Självklart finns det en sådan risk, säger Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström till TT om läget inför inför julhandeln.
I grund och botten handlar det om kraftigt ökade fraktpriser, främst från Asien, där tillverkningen sker men också brist på till exempel halvledare som finns i många elektroniska prylar. Detta ihop med att efterfrågan ökat mer än utbudet gör stora delar av världshandeln extremt utsatt, så även hemmafixarkedjan Clas Ohlson.
– Vi har känt till det här ett tag och gjort allt i vår makt för att säkra vår viktiga höst- och julperiod. Vi har försökt ta hem så mycket varor som möjligt tidigare för att se till att vi har rätt produkter på plats. Sedan är det så klart osäkerhet vecka för vecka. Det kan uppstå problem som vi inte känt till och då handlar det om att vara flexibla, säger Kristofer Tonström.
TT: Vad exakt för varor kan bli ett frågetecken i jul?
– Vi har sett att sådant med teknikfokus, från laserskrivare, skrivarpatroner liksom olika former av verktyg har påverkats under sommaren. Det är svårt att säga exakt inför hösten men som det varit hittills har det varit inom teknik. Sedan har vi ett så brett sortiment att vi inte sitter i sjön om det skulle bli problem med vissa produkter.
Polen – en lösning
Förutom att ta hem varor i tid har man långsiktigt försökt att få en flexibilitet och bland annat öppnat kontor i Polen för att kunna köpa produkter inom flera regioner.
– Långsiktigt försöker vi att hitta flera försörjningskanaler, säger Tonström.
Utmaningen kommer samtidigt som Clas Ohlson precis som alla andra aktörer inom detaljhandeln ställs inför en ny verklighet. På tisdagen kom beskedet att de flesta svenska restriktionerna släpps från och med slutet av september.
Onlineförsäljningen ökade
Även om Clas Ohlson senaste kvartalet såg en minskad försäljning med en procent till drygt två miljarder kronor så ökade försäljningen online med 19 procent.
Även om lättnaderna nu öppnar upp för den fysiska handeln, påpekar Kristofer Tonström att det fortfarande finns mycket osäkerhet kring framtida köpbeteenden.
– Det är naturligtvis positivt att vi kan lätta på restriktionerna. Vi planerar nu att aktivt kunna driva trafik till våra butiker, det är något vi inte kunnat göra den senaste tiden. Men vår förväntansbild är sådan att vi tror inte på några trafikexplosioner utan på att möta kunden där han eller hon vill handla.
TT: Var tror du era fysiska butiker har bäst utgångsläge – i stora gallerior och shoppingcenter eller i stadskärnor?
– Jag tror inte riktigt man vet som bransch hur kundbeteenden kommer utvecklas. De har ändrats under pandemin att, man till exempel vill åka till en handelsplats där man kan parkera sin bil. Vi vet dock inte vad som händer med återgången till kontoren och i vilken utsträckning det sker. Vår slutsats är därför att det är för tidigt att dra en slutsats.