Det nya året har inneburit att Coops sparpaket nu sjösatts. Ungefär 100 tjänster har försvunnit på huvudkontoret i en omorganisation där 300 miljoner kronor ska sparas. Målsättningen är tydlig, organisationen måste anpassas för att skapa lönsamhet.
— När vi startade för 125 år sedan var det för att fler skulle få tillgång till bra mat till bra pris. Det är vår grund och vi ska tillbaka till att vara lika relevanta som vi var då, säger Marie Nygren.
Den nuvarande vd:n syftar på hur Kooperativa förbundet bildades i slutet av 1800-talet som en motreaktion utifrån vad som ansågs vara orimliga priser och matfusk. I nutid har det dock snarare handlat om hur flertalet av Coops butiksdrivande föreningar fått redovisa negativa siffror. Coop har dessutom som många konkurrenter ifrågasatts för att höja priserna mer än skäligt och Marie Nygren var en av flera branschföreträdare som i fjol kallades upp till finansminister Elisabeth Svantesson (M).
— Våra aktieägare är våra medlemmar, och ibland har vi tappat bort det på vägen. Vi har inte gått vår egen väg utan vi ska se till att våra medlemmar får bra mat för bra pris. Det är dit vi ska, säger hon.
Stort centrallager
Bland satsningarna märks ett helautomatiserat centrallager på en 51 fotbollsplaner stor tomt utanför Eskilstuna som är tänkt att förse 800 fysiska butiker över hela landet med varor. En konkret förändring för kunderna är att bonussystemet nu görs om igen där kunder ska kunna ta del av sin bonus direkt på sitt medlemskort, dessutom ska man enligt Coop få en "bättre upplevelse av värdet av medlemsprogrammet".
– Dels har vi medlemspriser, dels vårt medlemsprogram. Det tror jag vi behöver bli bättre på att förmedla och där kanske våra konkurrenter har varit bättre. Vi ska underlätta för våra medlemmar att kunna ta ut sin bonus direkt i kassan.
Coop kommer att släppa årssiffror senare i år och Marie Nygren kan därför inte kommentera det ekonomiska resultat för 2023, däremot medger hon att konkurrenssituationen har hårdnat gentemot övriga livsmedelsaktörer:
– Vi har tappat något när det gäller marknadsandelar gentemot föregående år. Det är många som börjat handla lågprisvaror och det märker vi även hos oss. Under alla mina år har jag aldrig sett en större ändring i konsumentbeteende där kunder köper mycket mer kampanjvaror. När man till exempel ska ha middagsbjudning så väljer man ett lite billigare kött eller kyckling och det påverkar naturligtvis våra marginaler.
Dyrare socker och olivolja
Stora frågan för konsumenter är naturligtvis hur livsmedelspriserna kommer att utvecklas under 2024. Den markanta ökning som sågs under 2023 har mattats av, men Marie Nygren vill passa på frågan:
– Det är många olika saker som påverkar livsmedelspriserna, prisökningarna från leverantörer har mattats av. När det gäller råvarupriser ser vi lägre pris på kyckling, toalettpapper och kaffe, men sedan ser vi prisökningar på apelsiner, olivolja och socker. Den ojämna valutakursen har dessutom en stor påverkan för vår del.