LO:s ordförande Susanna Gideonsson kritiserar Coop för att inte följa sin affärsidé om bra varor till ett rimligt pris. Gideonsson anser att Coops modell med att vara medlemsägd borde fungera bra i dessa tuffa tider.
Marie Nygren ställer sig frågande till kritiken.
– Jag håller ju med om att vår modell fungerar: Att vara medlemsägd, och vår grund är att ha bra varor till bra pris. Men jag är besviken på att hon uttalar sig utan att ha fakta i frågan, säger Nygren.
"Har haft det tufft"
Nygren menar att en ren prisjämförelse inte speglar läget på ett korrekt sätt.
– Vi investerar otroligt mycket i våra medlemmar i form av medlemspriser, personliga och generella, men vi har också vårt fina medlemsprogram som ger upp till fem procent rabatt. Att bara gå och jämföra på hyllkanten blir felaktigt. Vi har rent mjöl i påsen och vi skor oss inte.
Att Coop skulle "gått som tåget", som Gideonsson uttryckte det, är inte en bild som Nygren känner igen.
– Jag vet inte riktigt vad hon syftar på, vi har haft det tufft under många år.
"Ligger 15 procent lägre"
Matjättarnas egna varumärken är de som ökat mest i pris, enligt Matpriskollen. I Coops fall beror det, enligt Marie Nygren, på att de egna varumärkena är tätare kopplade till råvarupris och valuta. Hon säger också att Coop i vissa fall inte tagit leverantörernas ökning vidare ut i handeln, utan tagit dem från sina egna marginaler för att hålla nere priserna.
– Våra egna varumärken ligger 15 procent lägre i pris i snitt om man jämför med leverantörernas varumärken. När vi förhandlar med våra leverantörer gör vi det faktabaserat: Vi tittar på råvarupris, vi tittar på transport och energi, och så tittar vi på om det är ett skäligt pris och godkänner.