På frågan från TT om vilka möjligheterna är att få godkänt av kommissionen och sedan klartecken från samtliga av de övriga 26 medlemsländerna svarar Damberg:
— Jag kan inte gissa, jag tror att kommissionen är angelägen om att komma i mål men det är också 26 länder som ska säga ja.
Och det är omöjligt att, enligt honom, uttala sig om hur lång tid processen kan ta.
Ansökan innebär att regeringen ber om ett undantag från de lägstanivåer på energiskatt för bensin och diesel som fastställs i EU:s energiskattedirektiv. Oppositionen i riksdagen har begärt att Damberg ska göra det, i ett tillkännagivande.
Under miniminivån
Den 1 maj sänktes energiskatten till miniminivån men regeringen ansöker nu om att gå under den, ja att helt få ta bort skatten i tre månader.
Majsänkningen innebar totalt att priset på macken den dagen sänktes med cirka 1 krona och 80 öre per liter på både bensin och diesel. Sänkningen ska vara i fem månader.
Det inbegrep de 50 öre som redan hade beslutats. De örena fanns med i budgetförslaget för 2022 från Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna som riksdagen röstade för i vintras.
Till Lagrådet
Tidigare har regeringen spelat ner möjligheterna att tillfälligt sänka skatten ytterligare och att motståndet är stort bland många av EU:s medlemsländer.
För snart två veckor sedan kom dock EU-kommissionen med riktlinjer för tillfälliga skattejusteringar för drivmedel, eller ersättningar direkt till medborgarna, för att mildra de höga energipriserna. Då framhöll kommissionen att det kan, i exceptionella lägen, vara möjligt att få ett undantag för att gå ner under minimiskattenivåerna.
Häromdagen skickade Mikael Damberg sitt alternativ till att sänka skatten ytterligare till Lagrådet. Det innebär att alla bilägare ska få en engångsersättning på 1 000 kronor, de som bor i vissa glesbygdsområden 1 500 kronor, i kompensation för höga bränslepriser.