I första hand ska tillväxten nås med geografisk expansion och ökad penetration av tillväxtmarknader, förklarar Daniel Ek.
– Det finns i dag otroligt stora marknader där vi bara har skrapat på ytan. Indien är ett jättebra exempel, säger han till TT i samband med en kvartalsrapport för årets andra kvartal.
När det gäller tillväxten i antal användare kan säkert hälften av den tillväxt Spotify siktar på hittas i Indien, enligt Spotifychefen.
– Och det är en växande ekonomi, som om 10-20 år säkert kommer att vara åt Kinahållet, tillägger han.
"Kommer att driva upp intäkterna"
Ovanpå det lyfter Ek fram Afrika, med en betydligt yngre befolkning än andra världsdelar, som en spännande marknad.
En annan komponent i tillväxtstrategin är att bredda utbudet och förädla produktmixen med vad man när strategin målas upp beskriver som nya vertikaler. En ny vertikal som håller på att utvecklas är ljudböcker, som ska gå att hitta i kunderbjudandet vid sidan av musik och poddar.
– Att sälja fler produkter på vår befintliga kundbas kommer att driva upp intäkterna, säger Ek.
En sista faktor han tror blir avgörande för om målet ska gå att nå är att de nya vertikaler Spotify nu är på väg in i har bättre marginaler än ursprungsvertikalen, det vill säga musiken.
– Det ökar också på intjäningen, säger Ek.
Ur ett tillväxtperspektiv blev årets andra kvartalet ett i raden av framgångskvartal för Spotify, som nyligen inlett ett samarbete med ljudboksbolaget Storytel och även skrivit på ett fyraårigt partnerskap med den anrika spanska fotbollsklubben FC Barcelona. Antalet månatliga abonnenter lyfte till 433 miljoner, mot väntade 429 miljoner. Och siktet för tredje kvartalet är nu att fortsätta växa till 450 miljoner.
Mer värde per timme
Tillväxttrenden sticker ut då andra bolag med liknande affärsmodell har motvind i den försämrade konjunkturen i skuggan av inflation och räntehöjningar, som äter upp köpkraft.
Hemligheten är att hela tiden satsa på att kunna ge kunden ett bättre erbjudande mer "value per hour" (värde per timme), enligt Ek. Förutom att utveckla produkterna handlar det om att inte höja priserna lika frekvent som många andra aktörer. Betalningen kommer i form av fler timmar på Spotify.
– Frågar du unga i dag vilket abonnemang de helst ger upp hamnar Spotify väldigt, väldigt långt bak. Det är något de gärna vill fortsätta ha kvar.
– Vi ser också otroligt stark tillväxt runt om i världen. Vi ser det, som tidigare, i tillväxtländer, men Nordamerika och Europa går också otroligt starkt.
Förutom inflation och högre räntor har kvartalet präglats av Ukrainakriget. Spotify lämnade den ryska marknaden i april och förlorade då i ett slag 600 000 abonnenter.
"Det kommer betyda otroligt mycket"
Den fragmentering och protektionism som följer med den alltmer spända geopolitiska situationen har än så länge inte slagit ut den kulturella globalisering som Spotifys affär bygger på, enligt Ek.
– Än så länge är det vi ser en väldigt globaliserad värld. Om vi pratar om musik till exempel så är latinamerikansk musik absolut störst i världen just nu, vilket är otroligt kul. Hade du frågat för fem år sedan hade hela musikbranschen sagt att det inte är någon idé att fokusera på det.
Den latinamerikanska trenden syns i intäkterna också.
– Nästan 20 procent av våra intäkter globalt kommer från den regionen också, så trenden är otroligt stark.
Tio år framåt tror Ek att Sydostasien blir nästa heta trend globalt.
– Det kommer betyda otroligt mycket för oss.
– Sedan ser vi mer protektionism i vissa länder också så klart. Det är inget jag kan styra över, men jag tror fortfarande på en värld där mer globalisering är positiv, där mer delande av kultur från alla håll och kanter bygger mer förstående mellan människor. Det är det vi jobbar för.