Tyskland är ett av de länder i världen vars befolkning dricker mest öl. På senare tid har det dock skett en förändring. Alternativ med en alkoholhalt under 0,5 procent, det vill säga sådana som räknas som alkoholfria, blir numera en allt vanligare syn på barer och restauranger.
Nästan fördubblats
Enligt Destatis, den tyska motsvarigheten till Statistiska centralbyrån (SCB) har produktionen nästan fördubblats under de senaste tio åren till 670 miljoner liter förra året.
Ett exempel är företaget BRLO som lanserade sin version 2017 under namnet "Naken". Under 2022 ökade försäljningen med 60 procent jämfört med föregående år.
Alkoholfri öl lanserades redan under 70-talet, men i öltokiga Tyskland sågs det länge som en nischprodukt för gravida kvinnor, personer som körde bil och därmed inte kunde dricka eller ett alternativ för tidigare alkoholister.
700 varianter
Inställningen har dock förändrats radikalt och enligt landets branschorganisation finns nu omkring 700 olika varianter som konkurrerar på den stenhårda marknaden. Inte minst på den traditionella ölfesten Oktoberfest i München som inleds om ett par veckor.
Producenterna brottas dock med andra utmaningar. Konsumtionen av öl har minskat, från drygt 100 liter i snitt per person årligen 2013 till 87,2 liter förra året. En yngre generation väljer också bort ölen av hälsoskäl. Branschen hoppas därför på att de alkoholfria alternativen ska vinna ännu mer mark.
– Det kommer inte att att helt ersätta den klassiska ölen, men det har en enorm potential, säger Holger Eichele, ordförande för den tyska branschorganisationen.