Mærsk kontrollerar i runda slängar en femtedel av den globala marknaden för containerfrakt, vilket gör bolaget till en bra indikator för vart det lutar i världshandeln.
Och Mærsk bedömer nu att tillväxten globalt blir fortsatt svag, på omkring 2 procent i år.
– Det finns fortfarande många orosmoln som vi måste hantera, säger Mærsk-chefen Vincent Clerc till Bloomberg TV.
För årets första kvartal redovisar Mærsk ett ras för rörelseresultatet på 56 procent mot ett år tidigare, ned till 3,97 miljarder dollar. Det var något högre än snittprognosen bland analytiker på 3,55 miljarder, enligt Bloombergs sammanställning av prognoser.
Fraktvolymerna föll dock med 9,4 procent under kvartalet, medan fraktpriserna dök nedåt med 37 procent.
För helåret räknar Mærsk med att volymen av containertransporter sjunker med 2,5 procent och det underliggande rörelseresultatet för 2023 väntas landa på 8-11 miljarder dollar, vilket är ungefär en fjärdedel av årsvinsten 2022.