De senaste inflationssiffrorna från Statistiska centralbyrån (SCB) visar på en kraftig prisuppgång för flygbiljetter. Aldrig tidigare under en aprilmånad har priserna legat så högt, konstaterar SCB och bara vid två tillfällen, juli 2018 och 2022, har de toppat förra månadens siffra.
Även flygcharter som visar på en uppgång på 21,3 procent sticker ut i jämförelse med andra färdmedel som biluthyrning, järnvägs- och båtresor.
De kraftigt stigande priserna har också synts i flera internationella flygbolags delårsrapporter den senaste tiden, till exempel tyska Lufthansa och Air France-KLM har visat på kraftiga intäktslyft och som nu får bolagen att prata om en nästintill komplett återhämtning efter pandemiåren.
Hur kan då utrikes flygbiljetter kosta 33 procent mer när samtidigt inflationstakten i april enligt KPI-måttet låg på 10,5 procent?
Ökad efterfrågan
Globalt sett har efterfrågan kraftigt ökat och till exempel SAS redovisade 1,9 miljoner passagerare under april, en ökning med 22 procent jämfört med april 2022 liksom en ökad kabinfaktor (totalt 76 procent), det vill säga hur välfyllda flygplanen är.
Men en tungt bärande faktor för flygbolagen är bränslepriset. Även om oljepriset sjunkit markant det senaste halvåret så har Ukrainakriget bidragit till en hög prisnivå historiskt sett, vilket får konsekvenser för flygbolagen.
Johan Lundgren, svensk vd för lågprisbolaget Easyjet påpekade i samband med bolagets prognoshöjning i april att man fått höja snittpriserna med 31 procent, motsvarande 14 euro.
— Det är dock fortfarande inom räckhåll för många kunder. Fastän det finns en kostnadsekonomisk kris i Europa så är resande något som prioriteras ännu mer nu när man är ur pandemin, säger han till nyhetsbyrån AFP.
Inför begränsningar
Flera europeiska flygplatser som Amsterdams Schiphol liksom Londons Heathrow har dessutom för att undvika förra sommarens kaos valt att sätta passagerartak vilket gjort att flygbolagen tvingats att reducera antalet flygningar och därmed också hålla uppe priserna.
Bristen på flygplan hänger dock samtidigt ihop med att upp till 16 000 flygplan, totalt två tredjedelar av världens flygplansflotta, fick ställas av under pandemin. Ett flertal bolag har heller ännu inte fått med alla tidigare plan i trafik.
— Kapacitet är onekligen en utmaning och så länge inte Boeing och Airbus kan leverera tillräckligt många nya flygplan kommer det vara utmanande under flera års tid, påpekade Ryanairs vd Michael O´Leary i en Bloomberg-intervju för en månad sedan.
Här för att stanna
Detta är också en faktor som gör att många marknadsbedömare tror att de höga biljettpriserna är här för att stanna.
Ökade krav på flygbranschen gällande förnybart flygbränsle gör samtidigt att flygbolagens kostnader bedöms öka och kostnaderna skickas vidare till passagerarna.
Europeiska turister får helt enkelt vänja sig vid en ny verklighet, konstaterar Jens Bischof, vd för tyska Eurowings i en intervju med mediekoncernen Funke:
— Att flyga för priset av en taxiresa är inte längre möjligt.