Därför investerar storföretag i östra Tyskland

Flera storföretag etablerar sig i östra Tyskland. Från att ha förknippats med ekonomisk nedgång har ett kluster uppstått för Europas självförsörjning av eftertraktade halvledarkomponenter. –Forskning, näringsliv och politik samverkar tätt för att attrahera investeringar och arbetskraft, säger Ninni Löwgren Tischer på Tysk-Svenska Handelskammaren.

Teslas vd Elon Musk och tyske förbundskanslern Olaf Scholz i samband med öppningen av elbiltillverkarens fabrik i Grünheide i östra Tyskland. Arkivbild.

Teslas vd Elon Musk och tyske förbundskanslern Olaf Scholz i samband med öppningen av elbiltillverkarens fabrik i Grünheide i östra Tyskland. Arkivbild.

Foto: Patrick Pleul AP/TT

Ekonomi2023-08-18 06:00

I samband med den tyska återföreningen talade dåvarande förbundskansler Helmut Kohl om "Blühende Landschaften", blommande landskap, i forna DDR. Ord som under 1990-talet gick på tvärs med verkligheten: ekonomin havererade, industrin förföll och människor emigrerade en masse till väst.

Nu är östra Tyskland, i synnerhet förbundslandet Sachsen, ett investerings-Mecka för internationella teknikföretag.

"Silicon Saxony"

Elbilstillverkaren Tesla har byggt en fabrik i Grünheide i Brandenburg där drygt 11 000 personer arbetar.

I sommar fick även Intel, världsledande tillverkare av datorprocessorer, grönt ljus för kraftiga subventioner gällande upprättandet av en anläggning i Magdeburg.

Och nu senast ska den taiwanesiska halvledarjätten TSMC bygga en fabrik i Dresden, tidigare centrum för DDR:s stolthet till datortillverkare Robotron.

Nu symboliserar staden " Silicon Saxony " – Europas kluster för halvledare, som används i allt från stridsflygplan till telefoner.

– TSMC ansluter sig till det befintliga klustret av mikroelektronik, som är Europas, och snart världens, största, säger Ninni Löwgren Tischer, affärsområdeschef på Tysk-Svenska Handelskammaren.

Politisk stabilitet

I Sachsen pågår ett rikt branschutbyte mellan mikroelektronik och bilindustrin – BMW, Volkswagen och Porsche har fabriker där – som påskyndar utvecklingen.

– Företag behöver politisk stabilitet, och den kan garanteras i Tyskland, vilket är en fördel ur ett investeringsperspektiv, säger Ninni Löwgren Tischer.

– Politiken står helt bakom forskningen och näringslivssatsningar. Det finns en större medvetenhet i öst än i väst om att man måste satsa och samverka för att locka arbetskraft och inte riskera en kompetensflykt som på 1990-talet.

Stora subventioner

Regionen drar nytta av EU:s strategi för att öka självförsörjningen inom kritiska sektorer som batterier och halvledare, molntjänster och läkemedel.

Statsstöd spelar också en betydande roll. Kostnaderna för Intels fabrik uppgår till 30 miljarder euro, motsvarande nästan 352 miljarder kronor, varav drygt en tredjedel finansieras av tyska staten. TSMC:s bygge uppges kosta 10 miljarder euro – cirka hälften är investeringar av företaget själva, medan andra halvan subventioneras.

Tillgången till förnyelsebar energi nämns som ytterligare en anledning till varför företag rör sig österut.

– Man har satsat enormt på bland annat vindkraft i Mecklenburg-Vorpommern, vilket är hyfsat nära de andra förbundsländerna. Det är en fördel att mycket är så kompakt i öst, säger Ninni Löwgren Tischer.

Andra förklaringar är god infrastruktur, kvalificerad arbetskraft och lönenivåer. I öst var bruttolönen för heltidsanställda förra året i genomsnitt cirka 13 000 euro lägre än i väst, enligt landets statistikmyndighet.

Självbilden i östra Tyskland, som fick sig en rejäl törn efter återföreningen, kan stärkas av utvecklingen, bedömer Ninni Löwgren Tischer.

– Likheter finns med Sverige och satsningarna på grön omställning i Norrland. Det är bra att investeringar inte per automatik bara sker på samma orter, utan att det rullar på även i andra regioner som man tidigare kanske inte trott skulle vara lämpliga för det.

Globala teknikföretag som investerar i östra Tyskland

Tesla: elbilsfabrik i Grünheide.

Intel: halvledarfabrik I Magdeburg.

TSMC: halvledarfabrik i Dresden.

Bosch: halvledarfabrik i Dresden.

Infineon: halvledarfabrik i Dresden.

CATL: bilbatterifabrik i Erfurt.

BASF: fabrik för att tillverka material till bilbatterier i Schwarzhede.

Rock Tech Lithium: fabrik för att konvertera material till bilbatterier i Guben.

Microvast: kraftverk för batterilagring i Ludwigsfelde.

BMW: bilfabrik i Leipzig

Porsche: bilfabrik i Leipzig.

Volkswagen: bilfabrik i Zwickau.

Källa: Financial Times.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!