För vissa varor var prisökningarna helt enorma under januari jämfört med december, konstaterar Ulf Mazur förundrat. Han är vd och grundare av den oberoende sajten Matpriskollen som undersöker prisutvecklingen på drygt 40 000 artiklar hos de stora kedjorna.
– Det är ju ingen hejd på det, säger han när han går igenom januariökningarna.
Under januari ökade dagligvaror med 1,3 procent jämfört med i december, och mat, som är en snävare kategori, ökade med 1,4 procent. Tittar man tillbaka tolv månader har matpriserna ökat 16,3 procent, enligt Matpriskollen.
– Det var lite lugnare under hösten i september, oktober och november, men nu när höjningarna väl slår till igen så är det så enormt stora ökningar, säger han.
Bland de varukategorier som ökat mest finns snacks, fisk och skaldjur, grönsaker samt bröd.
Smågodis och öl
Flera produktkategorier, som öl, godis och socker, har inte höjts nämnvärt tidigare. Men nu kom det, och det rejält.
Ulf Mazur ger några exempel. Frysta torskportioner av en viss sort har gått upp hela 64,2 procent bara under januari jämfört med december, snabbitsockret från en kedjas eget märke med över 55 procent och strösockret med 44 procent.
– Att enskilda artiklar går upp så mycket – det blir som en snöboll, det tar inte slut.
Den här gången är det Coop som höjt mest av alla kedjorna, enligt Matpriskollens undersökningar. Coop låg lite lågt med höjningar tidigare, men nu i januari togs det igen, berättar Ulf Mazur.
Producenterna är starkt pressade av ökade kostnader för bland annat råvaror, förpackningsmaterial och transporter. Butikerna är också pressade, säger han.
– Det är sådant kostnadstryck nu.
Då producenterna får högre kostnader förhandlas prisökningarna fram med kedjorna. Men alla kategorier tas inte upp till förhandling på en gång, därför släpar prishöjningar efter.
– Det är en fördröjning på tre till sex månader.
Priserna fortsätter upp
Ulf Mazur tror därför att vi kommer att få se fortsatta prisökningar under våren. Även om inflationstakten skulle bromsa upp alldeles nu.
– Takten i prisökningarna kommer att gå ned. Men prisökningarna fortsätter.
Då kostnadsökningarna avtar blir det inga prissänkningar, priserna ligger kvar på den höjda nivån, förklarar han. Kaffet, som sänkts med runt tio kronor per kilo alldeles nyligen, är dock ett litet lysande undantag.
– Det visar att det finns en vilja hos producenterna att sänka priserna då kostnaderna sänkts.