Svenskarna köper mindre mat och letar efter mer lågpris. Det senare märker matkedjan Lidl tydligt av.
– Äntligen jämför folk priser och funderar på varför de ska betala mer för samma sak. Tidigare har svenskar inte brytt sig så mycket om vad maten har kostat, de har köpt ändå, säger bolagets kommersiella chef i Sverige, Robert Stekovic.
Växer tvåsiffrigt
Lidls försäljningssiffror för det brutna räkenskapsåret blir inte offentliga förrän i augusti.
Men enligt Robert Stekovic har antalet kunder vuxit tvåsiffrigt varje månad de fem senaste månaderna.
– Man kan aldrig få för mycket kunder, men vi har ibland vissa utmaningar i att klara köpupplevelsen, säger han.
Rött pris går starkt
Bäst säljer allt som är på kampanj.
– Allt som har rött pris går mycket starkare och snabbare än förut, säger Robert Stekovic.
Det som säljer mindre bra är allt som inte är mat. Också mat som är dyrare, till exempel mer kända varumärken, säljer sämre.
– Vi ser att stora märkesprodukter som normalt är väldigt populära inte går så bra. Våra egna varumärken säljer bättre. Folk är mer medvetna, man kanske testar ett annat smör än det man är van vid, säger Robert Stekovic.
Också Johanna Eurén, kommunikationschef på lågpriskedjan Willys, säger att konsumenterna mer ivrigt letar efter produkter i lägre prisklass. I Willys fall handlar det om lågprismärket Eldorado.
– Och det är nog generellt i branschen. Du får nog samma svar om du frågar Ica, då är det Ica Basic, säger hon.
Enligt ägaren Axfoods senaste rapport växte Willys med drygt 23 procent under sista kvartalet 2022.
Matsmart, som säljer mat på nätet, märker av samma trend fast från andra hållet.
10 000 nya kunder i månaden
Bolaget köper in produkter som producenterna inte blir av med på annat håll och har samarbeten med en rad stora leverantörer.
– Vi ser att det finns mer märkesvaror för oss att köpa in nu. Det tolkar vi som att folk köper mer av butikernas egna varumärken. Istället för Hellmans majonnäs köper du Coops egna, då hamnar Hellmans hos oss, säger bolagets kommunikations- och hållbarhetschef Hanna Thofelt Lindström.
E-handeln för mat backade med 17 procent förra året, enligt Svensk dagligvaruhandel. Matsmart växte istället med över 30 procent.
– Vi fortsätter att växa väldigt kraftigt, vi har fler än 10 000 nya kunder varje månad, det är ett enormt tryck på marknaden även om vi såklart också har påverkats av de extrema prisökningarna. Vi guppar med upp, fast på en lägre prisnivå, säger Hanna Thofelt Lindström.