De flesta går med på H&M:s kapade arbetstider

Fler anställda ska dela på färre arbetstimmar. Det blir effekten av den stora omställning som H&M:s svenska butikspersonal just nu genomgår. För cirka 650 anställda handlar det om färre arbetstimmar i kontraktet. –Ungefär 95 procent har tackat ja hittills, säger H&M Sveriges personalchef Karin Stenström.

"Vi vet att det har varit och fortfarande är en tuff period för våra medarbetare. Det är naturligtvis något vi är ledsna över", säger Karin Stenström, HR-chef för H&M i Sverige, om de förkortade arbetstider och ändrade yrkesrollerna för hundratals butiksanställda.

"Vi vet att det har varit och fortfarande är en tuff period för våra medarbetare. Det är naturligtvis något vi är ledsna över", säger Karin Stenström, HR-chef för H&M i Sverige, om de förkortade arbetstider och ändrade yrkesrollerna för hundratals butiksanställda.

Foto: Jessica Gow/TT

Ekonomi2023-04-04 10:00

H&M:s minskning av antalet arbetstimmar i svenska butiker har väckt mycket känslor. Kritiken från anställda, fackliga företrädare och vissa politiker av vad som kallas "hyvling" i fackliga kretsar har varit stundtals hård.

Nästan hälften av de totalt cirka 2 100 anställda i H&M:s 118 svenska butiker har fått ett erbjudande om ändrade arbetstider eller att de måste acceptera en ny roll i organisationen.

Fem procent har tackat nej

De som tackar nej – hittills cirka 5 procent av de som har svarat – blir uppsagda, med hänvisning till arbetsbrist.

– Vi är jätteglada att det är relativt få som har valt att tacka nej, säger Karin Stenström när hon beskriver processen för TT.

För H&M är det en nödvändig omställning, enligt personalchefen.

– Vi vet att det har varit och fortfarande är en tuff period för våra medarbetare. Det är naturligtvis något vi är ledsna över, att de är drabbade på det här sättet. Det har varit tuffa beslut, som vi har behövt ta. Men det har också varit nödvändiga beslut, säger hon.

Det handlar om att anpassa bemanningen till nya förutsättningar i digitaliseringens spår, där bland annat e-handeln växer medan kundflödena i butikerna har ändrat karaktär.

– Vi vill ha en bemanningsstruktur som speglar det behov vi ser från kunden – att vi helt enkelt kan möta kunden och vara rätt antal när kunden kommer till oss, säger hon.

Fackförbundet Handels är överraskade av att så många tackar ja till H&M:s erbjudanden.

– Det är många som svarar ja, men ändå håller på att söka sig därifrån, säger Jens Lindström, central ombudsman på fackförbundet Handels.

Anklagas för att runda las

Han tror att det kärva ekonomiska läget i inflations- och räntechocken gör att många tar det jobb man erbjuds just nu.

I vissa butiker innebär åtgärderna en omfördelning av befintligt antal arbetstimmar till fler anställda och på nya tider.

– Men ganska många butiker har också fått en minskning av arbetstimmar, säger Lindström.

Kritiker har anklagat H&M för att omställningspaketet i själva verket är ett sätt att runda lagen om anställningsskydd (las). Samtidigt som hundratals nu förlorar arbetstid – och vissa väljer att sluta på grund av förändringarna – rekryterar H&M ny personal.

– Det är naturligtvis jättetråkigt att höra att den känslan har funnits. För oss är det oerhört viktigt som företag att förhålla oss till de regler som är satta på den svenska arbetsmarknaden, mellan parterna, säger Stenström.

Rekryteringarna handlar om att säkra tillgången till personal som kan hoppa in på kort varsel och sommarvikarier, enligt personalchefen.

"Vi vill behålla vår personal"

När omställningsplanen lades fram i höstas räknade H&M med att behöva varsla omkring 400 anställda. Det ser nu ut att bli något färre som sägs upp – även om allt inte är riktigt klart ännu.

– Vår inställning har hela tiden varit att vi vill behålla vår personal. Vår personal är oerhört viktig för oss och har varit – verkligen – en nyckelfaktor för H&M:s fantastiska framgångar genom åren. Det kommer de vara framåt också, säger Stenström.

Hon understryker att hon förstår de enskilda som tackar nej då erbjudandena kan upplevas som en stor försämring. Och hon tror processen har påverkat stämningen bland de butiksanställda negativt:

– Även om en majoritet av medarbetarna inte har fått ett erbjudande i sin hand är det klart att man påverkas av att kollegor som drabbas.

– Det är ju alltid jobbigt att befinna sig i en sådan här situation.

Fakta: Nästan varannan butiksanställd berörs

Cirka 1 000 av de totalt omkring 2 100 anställda i H&M:s 118 svenska butiker har fått ett erbjudande om ändrade arbetstider eller att de måste acceptera en ny roll i organisationen.

För hundratalet anställda ger det erbjudande de nu har fått fler schemalagda arbetstimmar. Men för 650 av de berörda är det tvärtom – vissa heltidstjänster görs om till deltid. En del deltidstjänster får ännu färre timmar – i extrema fall 5–8 timmar per vecka. Enligt H&M har drygt hälften av de 650 som erbjudits förkortad arbetstid fått en reduktion på mindre än 5 timmar per vecka.

Ute i H&M-butikerna kan det dröja till hösten innan omställningen får fullt genomslag. Det beror på att fastanställda med lång anställningstid har en omställningsperiod på upp till ett halvår innan förändringarna i deras scheman kan genomföras.

Det går i nuläget inte att säga exakt vad åtgärderna innebär. Det pågår ännu förhandlingar lokalt i någon enstaka butik. Dessutom har ett antal – oklart hur stor andel – av de anställda som fått erbjudande om ändrade arbetstider eller yrkesroller ännu inte svarat vare sig ja eller nej. De har normalt minst en vecka i betänketid.

H&M hoppas att förhandlingarna ska vara helt klara "inom kommande veckor".

Källa: Handels, H&M

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!