H&M:s minskning av antalet arbetstimmar i svenska butiker har väckt mycket känslor. Kritiken från anställda, fackliga företrädare och vissa politiker av vad som kallas "hyvling" i fackliga kretsar har varit stundtals hård.
Nästan hälften av de totalt cirka 2 100 anställda i H&M:s 118 svenska butiker har fått ett erbjudande om ändrade arbetstider eller att de måste acceptera en ny roll i organisationen.
Fem procent har tackat nej
De som tackar nej – hittills cirka 5 procent av de som har svarat – blir uppsagda, med hänvisning till arbetsbrist.
– Vi är jätteglada att det är relativt få som har valt att tacka nej, säger Karin Stenström när hon beskriver processen för TT.
För H&M är det en nödvändig omställning, enligt personalchefen.
– Vi vet att det har varit och fortfarande är en tuff period för våra medarbetare. Det är naturligtvis något vi är ledsna över, att de är drabbade på det här sättet. Det har varit tuffa beslut, som vi har behövt ta. Men det har också varit nödvändiga beslut, säger hon.
Det handlar om att anpassa bemanningen till nya förutsättningar i digitaliseringens spår, där bland annat e-handeln växer medan kundflödena i butikerna har ändrat karaktär.
– Vi vill ha en bemanningsstruktur som speglar det behov vi ser från kunden – att vi helt enkelt kan möta kunden och vara rätt antal när kunden kommer till oss, säger hon.
Fackförbundet Handels är överraskade av att så många tackar ja till H&M:s erbjudanden.
– Det är många som svarar ja, men ändå håller på att söka sig därifrån, säger Jens Lindström, central ombudsman på fackförbundet Handels.
Anklagas för att runda las
Han tror att det kärva ekonomiska läget i inflations- och räntechocken gör att många tar det jobb man erbjuds just nu.
I vissa butiker innebär åtgärderna en omfördelning av befintligt antal arbetstimmar till fler anställda och på nya tider.
– Men ganska många butiker har också fått en minskning av arbetstimmar, säger Lindström.
Kritiker har anklagat H&M för att omställningspaketet i själva verket är ett sätt att runda lagen om anställningsskydd (las). Samtidigt som hundratals nu förlorar arbetstid – och vissa väljer att sluta på grund av förändringarna – rekryterar H&M ny personal.
– Det är naturligtvis jättetråkigt att höra att den känslan har funnits. För oss är det oerhört viktigt som företag att förhålla oss till de regler som är satta på den svenska arbetsmarknaden, mellan parterna, säger Stenström.
Rekryteringarna handlar om att säkra tillgången till personal som kan hoppa in på kort varsel och sommarvikarier, enligt personalchefen.
"Vi vill behålla vår personal"
När omställningsplanen lades fram i höstas räknade H&M med att behöva varsla omkring 400 anställda. Det ser nu ut att bli något färre som sägs upp – även om allt inte är riktigt klart ännu.
– Vår inställning har hela tiden varit att vi vill behålla vår personal. Vår personal är oerhört viktig för oss och har varit – verkligen – en nyckelfaktor för H&M:s fantastiska framgångar genom åren. Det kommer de vara framåt också, säger Stenström.
Hon understryker att hon förstår de enskilda som tackar nej då erbjudandena kan upplevas som en stor försämring. Och hon tror processen har påverkat stämningen bland de butiksanställda negativt:
– Även om en majoritet av medarbetarna inte har fått ett erbjudande i sin hand är det klart att man påverkas av att kollegor som drabbas.
– Det är ju alltid jobbigt att befinna sig i en sådan här situation.