Den blåa fågeln som har symboliserat Twitter i över tio år är numera ett minne blott.
I söndags meddelade Twitters ägare Elon Musk att sociala medieplattformen byter namn till X och att fågelloggan ersätts med ett vitt X mot en svart bakgrund.
– Det han har gjort hittills är att fullständigt rasera Twitter. Ett namnbyte är inte vad Twitter behöver för att locka fler användare, säger Brit Stakston, mediestrateg med inriktning på bland annat sociala medier.
Sedan Elon Musk i oktober förra året köpte Twitter i en affär värd motsvarande 440 miljarder kronor har bolagets värde sjunkit med två tredjedelar.
“Impulsivitet och desperation”
Värdeminskningen förklaras bland annat av att en rad annonsörer valt att överge Twitter med motiveringen att hat och hot samt fejk-konton blivit allt vanligare på plattformen sedan Musks övertagande.
På sistone har det dessutom bubblat mycket kring Metas nya app Threads, som ses som en utmanare till Twitter.
– Jag tror att beslutet bygger på mer av impulsivitet och desperation över Twitters nuvarande situation än en genomtänkt produktlansering. Och Elon Musks önskan att ständigt vara i mediernas blickfång, säger Brit Stakston.
Redan i samband med affären förra året hintade Musk om sina ambitioner om att byta namn på Twitter till X, och förvandla plattformen till en allt i allo-app där användarna, utöver att interagera med varandra, till exempel kan shoppa kläder, beställa mat och uträtta bankärenden.
Idén påminner om den populära kinesiska appen Wechat som samlar en mängd tjänster på en och samma plattform.
– När han tidigt pratade om en X-app fanns en möjlighet att det innefattade den produktutveckling som Twitter behöver. Det är svårt att förstå varför han nu vill överge Twittervarumärket, säger Brit Stakston.
Utöver omprofileringen tycks inga större förändringar av Twitter ha skett.
Gränssnittet och funktionerna är fortfarande detsamma och på plattformen förekommer alltjämt ord som “Twitter”, “Tweet” och “Tweets” lite här och var.
Namnbyte minst angeläget
Twitter har genom åren haft en unik ställning bland sociala medieplattformarna eftersom den samlat opinionsbildare, beslutsfattare och andra inflytelserika personer, enligt Brit Stakston.
– Men den ställningen har de senaste åren sakta men säkert försvagats, säger hon.
– Det hade varit möjligt att tack vare Twitters starka varumärke lägga krut på produktutveckling och kunna behålla den positionen. Att byta namn är det minst angelägna i det sammanhanget.
Det återstår också att se om namnbytet sker smärtfritt för Elon Musk.
Både Meta och Microsoft äger nämligen de immateriella rättigheterna till bokstaven X, vilket skulle kunna göra att Twitter, eller X corp som bolaget numera heter, blir föremål för stämningar, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
– Det är ett tecken på att man inte har gjort grundjobbet innan den här lanseringen rullades ut, säger Brit Stakston.