Efter torsdagens sänkning med 15 öre litern – dieseln kostar nu under 23 kronor litern, 22:92 närmare bestämt, vilket med ett undantag för en dag i augusti är det lägsta priset sedan Ryssland invaderade Ukraina i februari.
Bara den här veckan har priset fallit cirka 1:50 kronor. Nästan lika mycket har bensinpriset sjunkit sedan i måndags, ner en krona till 18:54, det lägsta priset sedan januari i år.
En viktig förklaring är att oljepriset på världsmarknaden fallit rejält senaste tiden. En global lågkonjunktur på ingång pressar efterfrågan på olja och därmed priset.
– Att Kina går på sparlåga påverkar mycket, säger Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Handelsbanken.
Inte jättemycket
Kina är världens största oljeimportör.
– Sen har kronan tagit tillbaka en del av förlorad mark, säger Kopfer.
En starkare krona gör oljeimporten billigare.
På kort sikt kan drivmedelspriserna falla ytterligare, spår Christian Kopfer.
– Även om jag inte tror det faller jättemycket härifrån, säger han.
Opec avgör
Avgörande är vad som händer med världens oljeproduktion, om de stora spelarna väljer att strypa efterfrågan.
– Opec är en viktig spelare.
På lite längre sikt, en bit in i 2023, tror Kopfer att oljepriset, och därmed drivmedelspriserna, vänder upp igen, upp mot 100 dollar fatet. Världens oljekonsumtion är trots allt fortfarande på väg upp, åtminstone något år till.
En joker i leken är också vad som händer när importförbudet av raffinerade ryska produkter, som exempelvis diesel, införs i februari. Det kan trycka upp drivmedelspriserna, enligt Christian Kopfer.