Orsaken är främst begränsad raffinaderikapacitet på de internationella marknaderna, bland annat till följd av strejker i Frankrike men också en omställning mot grönare bränslen.
"Den strama marknaden för diesel förväntas öka ytterligare när sanktionerna mot rysk råolja samt oljeprodukter träder i kraft under december 2022 respektive februari 2023", skriver Energimyndigheten i sin lägesbild över energiförsörjningen.
– Det är ett stramt utbud, det kan bli dyrare helt enkelt, säger Anders Wallinder, enhetschef på myndigheten.
Risken för försörjningsstörningar, främst gällande mellandestillat, det vill säga bland annat dieselolja, har ökat till att nu vara förhöjd, bedömer myndigheten.
Dieselpriset på mackarna har också den senaste tiden dragit iväg betydligt mer än bensinpriset, vilket dock har fler och andra orsaker än begränsad kapacitet. Dieseln har betydligt mer inblandning av biodrivmedel än bensin.
Vinterdiesel är den diesel som tankas under vintern och som ska klara kylan bättre.