Efter en höjning med 15 öre steg dieselpriset till 19:32 kronor på bemannade mackar. Bensinen (95 oktan) blev 20 öre dyrare och nådde 17:79 kronor.
– Vi har de högsta priserna på bensin och diesel som vi haft i Sverige. Energipriserna globalt är väldigt höga. Råoljepriset har stigit med ungefär 64 procent det här året, säger kommunikationschef Sofie Quant på Drivkraft Sverige (en branschorganisation som fram till 2020 hette Svenska petroleum- och biodrivmedelinstitutet).
Smärtgräns anas
Oljepriset på världsmarknaden fortsätter stiga. På måndagen kostade ett fat Nordsjöolja (brent) cirka 84:50 dollar per fat. Det är två år sedan oljepriset noterades på den nivån.
Drivkraft Sverige vill som organisation inte uttala sig om dieselpriset snart kan vara på väg att passera 20 kronor och om smärtgränsen för vad konsumenterna tål i så fall är nådd.
Sofie Quant bara konstaterar att i januari låg dieseln i snitt på 14:42 kronor. På måndagen var priset 4:90 kronor högre.
Nya höjningar
Förutom den ökade efterfrågan på råolja och färdiga produkter i EU och globalt, hänger prisökningarna ihop med den så kallade reduktionsplikten som infördes 2018, påpekar hon.
Plikten innebär att mer biodrivmedel måste blandas i bränslena. Syftet är att minska klimateffekten från transportsektorn successivt fram till 2030.
Den 1 augusti höjdes reduktionsplikten och den 1 januari är det dags igen. Då blir den 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel.
Att diesel ska blandas upp med betydligt mer biodrivmedel än bensin är orsaken till den stora prisskillnaden mellan bränsletyperna.